Lublin
Spotkanie w ramach współpracy transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina

W ukraińskim Łucku odbyło się spotkanie robocze ekspertów Komisji ds. Rozwoju Szlaku Wodnego E-40 łączącego Bałtyk z Morzem Czarnym. Uczestnicy spotkania, którzy obradowali w dniach 15-17 czerwca, doszli do wspólnego wniosku, że dla wznowienia niezawodnej żeglugi rzekami Polski, Białorusi i Ukrainy konieczna jest budowa sztucznego kanału pomiędzy Wisłą a Kanałem Dniepro-Bużańskim. Województwo lubelskie podczas spotkania reprezentowała radna sejmiku Bożena Lisowska.

Reklama

Biegnąc przez tereny Polski, Białorusi i Ukrainy, droga wodna E-40 łączy porty Gdańsk i Chersoń z rzekami Wisłą, poprzez Bug, Prypeć oraz Dniepr. Wprawdzie na chwilę obecną odcinek E-40 pomiędzy Warszawą a Brześciem nie jest żeglowny, jednakże odtworzenie handlu śródlądowym szlakiem rzecznym pozwoliłoby sąsiadom realizować obrót w wysokości ponad 4 milionów ton towaru rocznie, nie mówiąc o rozwoju ośrodków logistycznych, z których ładunki można wysyłać do każdego zakątku Europy i Azji.

 

Komisja transgraniczna, która składa się z przedstawicieli regionalnych władz, ministerstw, instytutów naukowo-badawczych, organizacji transportowych, logistycznych oraz środowiskowych trzech państw, została stworzona w 2014 roku przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach projektu „Odbudowa szlaku wodnego E-40 na odcinku Dniepr - Wisła: od strategii do planowania". 

Dzięki projektowi na początku 2015 roku rozpoczęło pracę konsorcjum międzynarodowe pod kierownictwem Instytutu Morskiego w Gdańsku (Polska), którego celem jest opracowanie najbardziej optymalnego scenariusza odbudowy szlaku wodnego E-40.

 

Pierwsze wyniki swojej pracy specjaliści oraz naukowcy konsorcjum przedstawili w Łucku w dniach 15-17 czerwca. Pierwotnie rozpatrywano 8 scenariuszy, w tym możliwość „wyprostowania" zbyt krętej, nieżeglownej na dzień dzisiejszy rzeki Bug pomiędzy Warszawą a Brześciem. Jednak Ministerstwo Środowiska RP oraz organizacje ekologiczne zaznaczyły krytyczną pozycję wobec takiego rozwiązania.

Reklama________________________________________________________________________________

BEZPŁATNIE PRZYWOZIMY
   
Zakupy w Lublinie
    
Tel. (w godz. 7-22) 534 - 787 - 231
do domów, biur, warsztatów itp.

________________________________________________________________________________________

„Rzeka Bug w Polsce biegnie wzdłuż chronionego terenu przyrody Natura 2000. Prace na dużą skalęW dniach 15 - 17 czerwca w Łucku (Ukraina) odbyło się spotkanie robocze ekspertów Komisji ds. Rozwoju Szlaku Wodnego E-40 łączącego Bałtyk z Morzem Czarnym. Uczestnicy spotkania doszli do wspólnego wniosku, że dla wznowienia niezawodnej żeglugi rzekami Polski, Białorusi i Ukrainy konieczna  jest budowa sztucznego kanału pomiędzy Wisłą a Kanałem Dniepro-Bużańskim. (fot. Marina Borisova) w obrębie rzeki mogą zakłócić istniejący ekosystem. Dlatego specjaliści uważają, że należałoby zbudować omijające połączenie pomiędzy Wisłą w Polsce a Muchawcem w Białorusi. Ostateczna wartość oraz ekologiczny wpływ takiej inwestycji pozostaje do obliczenia. Ponadto trzeba wziąć pod uwagę szereg kwestii, mających duże znaczenie dla Białorusi i Ukrainy - takich jak zaopatrzenie przyszłego kanału w wodę oraz ewentualny wpływ intensyfikacji żeglugi na środowisko naturalne tych państw. Wnioski ekspertów konsorcjum przedstawione zostaną w listopadzie 2015 roku", - skomentował Nikołaj Kotecki, Dyrektor Generalny Przedsiębiorstwa Unitarnego „Dniepro-Bużański Szlak Wodny", kierownik projektu odbudowy szlaku wodnego E-40.

 

 

W rezultacie spotkania roboczego komisja uzgodniła trzy realistyczne scenariusze odtworzenia żeglugi na odcinku szlaku wodnego E-40 od Warszawy do Chersonia. Warianty odbudowy zostaną szczegółowo zbadane przez międzynarodowe konsorcjum i przedłożone w formie studium wykonalności. Jeśli statki znów zaczną kursować rzekami i kanałem pomiędzy Polską, Białorusią a Ukrainą, pozwoli to stworzyć w regionach przygranicznych nowe miejsca pracy, rozwijać produkcję oraz turystykę rzeczną. Nie należy zapominać o tym, że śródlądowy transport wodny zużywa najmniej energii oraz jest najbardziej ekologiczny w porównaniu z transportem samochodowym i kolejowym.

Aby skuteczniej poinformować społeczność, biznes oraz władze o korzyściach odbudowy szlaku wodnego E-40, Komisja postanowiła przeprowadzić w tym roku szereg przedsięwzięć na dużą skalę. Jednym z takich przedsięwzięć jest forum adresowane do wszystkich ekologicznych organizacji społecznych oraz przedstawicieli ministerstw środowiska Białorusi, Polski oraz Ukrainy. Oczekuje się, że forum odbędzie się na początku listopada tego roku: w ramach forum ekolodzy będą mogli przedstawić oraz uzasadnić wszystkie swoje obawy oraz propozycje w kwestii odbudowy szlaku wodnego E-40.

stat4u PortalPOLSKA.pl