Wiele miast (374)
Raport Money.pl o bankowości mobilnej w Polsce

Już ponad dwa miliony internautów w Polsce korzystają z bankowości mobilnej. Portal Money.pl sprawdzilł, na ile oferta banków odpowiada zapotrzebowaniu klientów oraz jakie są faktyczne oczekiwania użytkowników.

Reklama

Rynek urządzeń mobilnych w Polsce w już teraz jest całkiem spory, a potencjał teoretycznie 10-krotnie większy niż 3 lata temu. Na ponad 20 milionów Polaków, którzy są klientami instytucji finansowych, ponad dwa miliony z nich korzystało w ubiegłym roku z bankowości mobilnej. Dlatego większość finansowych instytucji w kraju przygotowała pod m-klienta ofertę. Na 29 przebadanych banków, aplikację na przynajmniej jeden system operacyjny udostępnia 19 z nich.

Aplikacje mobilne banków. Akceptowane systemy operacyjne

bank

iOS

Android

Symbian

BlackBerry

Microsoft

dedykowana wersja na tablety*

Źródło: Money.pl na podstawie informacji banków
* - 'nie' wcale nie oznacza, że z bankowości mobilnej nie można korzystać za pomocą tabletu. Wręcz przeciwnie - banki najczęściej udostępniają wersje dostosowane do większych ekranów lub system operacyjny sam je dostosowuje. Wersja dedykowana tyczy się jednak osobnej aplikacji, z dodatkowymi funkcjami i/lub innym interfejsem graficznym.

Alior Bank

tak

tak

nie

nie

tak

tak

Alior Sync

tak

tak

nie

nie

tak

tak

Bank Pocztowy

nie

nie

nie

nie

nie

nie

Bank Polskiej Spółdzielczości

nie

nie

nie

nie

nie

nie

BGŻ

nie

nie

nie

nie

nie

nie

BNP Paribas

tak

tak

nie

nie

nie

nie

BOŚ

nie

nie

nie

nie

nie

nie

BPH

tak

tak

nie

nie

nie

nie

BZ WBK

tak

tak

nie

nie

tak

nie

Citi Handlowy

tak

tak

nie

tak

nie

tak

Credit Agricole

nie

nie

nie

nie

nie

nie

DB

nie

nie

nie

nie

nie

nie

Euro Bank

tak

tak

nie

nie

nie

nie

FM Bank

nie

nie

nie

nie

nie

nie

Getin Bank

tak

tak

nie

nie

tak

nie

Idea Bank

nie

nie

nie

nie

nie

nie

ING Bank

tak

tak

nie

tak

tak

tak

Inteligo

tak

tak

tak

tak

tak

nie

mBank

tak

tak

nie

nie

tak

tak

Mertium Bank

tak

tak

nie

nie

nie

nie

Millennium

tak

tak

nie

tak

tak

nie

Nordea

tak

tak

nie

nie

nie

nie

Pekao SA

tak

tak

tak

tak

tak

nie

PKO BP

tak

tak

tak

tak

tak

nie

Plus Bank

tak

tak

nie

nie

tak

nie

Raiffeisen Polbank

tak

tak

tak

tak

tak

nie

SGB

tak

tak

nie

tak

tak

tak

Toyota Bank

nie

nie

nie

nie

nie

nie

Volkswagen Bank

nie

nie

nie

nie

nie

nie

Zdecydowanie najbardziej popularnymi systemami są Apple iOS oraz Google Android - obecnie każdy bank, który może uznawać się za mobilny, udostępnia aplikację stworzoną pod to środowisko. Na trzecim miejscu pod tym względem jest system operacyjny Microsoftu, na czwartym BlackBerry.

Nieco gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o użytkowników tabletów. Jak się okazuje, instytucje niechętnie tworzą programy specjalnie na te urządzenia. Z 29 przebadanych przez Money.pl banków, zaledwie sześć mogło się pochwalić dedykowaną (poszerzoną) aplikacją na przynajmniej jeden, dowolny system operacyjny.

Bankowość mobilna w Polsce jest na tyle rozwinięta, że obecnie ciężko znaleźć aplikację mobilną banku, która nie umożliwia wykonania podstawowych działań, jak na przykład sprawdzenie salda konta, dokonanie przelewu dowolnej osobie, opłacenie rachunków lub doładowanie telefonu na kartę pre-paid.


źródło: Money.pl na podstawie informacji 29 banków

Do najrzadziej spotykanych funkcji m-aplikacji należą płatności telefonem oraz wypłaty z bankomatu bez karty - te możliwości oferował najmniejszy odsetek przebadanych banków, około 15 procent. Wiele wskazuje, że przyszłoroczny ranking pokaże nieco inny obraz sytuacji, bowiem spora część banków albo całkiem niedawno wprowadziła możliwość dokonania płatności telefonem (nie chodzi tu o bardziej popularne już NFC) , albo niedługo zamierza to zrobić.

Pytanie jednak, czy dodatkowe funkcje oferowane przez różne banki to odpowiedź na potrzeby klienta, czy raczej może jedynie chęć wyróżnienia się, wizerunkowe podkreślenie nowoczesności banku, albo próba utworzenia tak zwanego selling proposition, czyli przewagi nad konkurencją za pomocą jednej, atrakcyjnej funkcji.

Niemal 35 procent czytelników Money.pl, którzy od 14 do 20 kwietnia wzięło udział w ankiecie Bankowość mobilna 2014 zadeklarowało, że korzysta z usług swojego banku za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Ponad 46 procent z nich stwierdziło, że korzystając z bankowości mobilnej na smartfonie, używa specjalnej aplikacji. Tylko niewiele mniejsza okazała się popularność strony www - za takim sposobem odwiedzania banku opowiedziało się ponad 45 procent badanych.

To spora zmiana w porównaniu z badaniem z ubiegłego roku. Stosunek był wtedy 66 (www) do 52 procent (można było zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) dla aplikacji mobilnej. Niestety oznacza to, że idzie na gorsze - zdaniem ekspertów od bezpieczeństwa, to właśnie korzystanie ze strony www często jest mniej bezpieczne, niż z dedykowanej aplikacji banku.

Jak korzystasz z bankowości mobilnej?

sposób

na smartfonie

na tablecie

Za pomocą specjalnej aplikacji

46,4%

19,9%

Przez stronę www

45,5%

27,7%

Nie korzystam

21,4%

56,7%

Źródło: Ankieta Money.pl Bankowość mobilna 2014, w której wzięło udział 1262 internautów.
Można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź

Jak z banku korzystają użytkownicy tabletów? Przede wszystkim mniej bezpiecznie. Tylko niecałe 20 procent zadeklarowało, że pobiera dedykowaną aplikację. Reszta, czyli niemal 28 procent odwiedza swój bank przez stronę www. Ciężko będzie te statystyki zmienić. Przeglądanie stron www na tabletach jest dużo bardziej komfortowe, niż na smartfonach.

Większej różnicy nie ma natomiast, jeśli chodzi o częstotliwość korzystania z usług banku. Zarówno w przypadku posiadaczy tabletów i smartfonów, najczęstszą odpowiedzią była kilka razy w tygodniu - procent wskazań wyniósł odpowiednio 42 i 41 procent. Niemniej śmiało można powiedzieć, że z bankowości mobilnej częściej korzystają użytkownicy smartfonów. Procent wskazań odpowiedzi codziennie wyniósł prawie 24 procent, podczas gdy w przypadku tabletów było to niecałe 17 procent.


źródło: Ankieta Money.pl Bankowość mobilna 2014 r.

Przyczyna takiego stanu rzeczy wydaje się prosta - smartfon mamy zazwyczaj pod ręką, odwrotnie jest z tabletem. Czy fakt korzystania z wygodniejszego tabletu sprawia, że użytkownicy są bardziej wymagający i korzystają z zaawansowanych funkcji? Okazuje się, że nie ma takiego przełożenia. Choć faktycznie - klienci na smartfonach częściej dokonują prostszych działań (takich jak sprawdzanie salda w banku lub robienie przelewu na konto innej osoby), to w przypadku tych bardziej skomplikowanych lub czasochłonnych (jak opłacanie rachunków lub inwestowanie) ich popularność jest podobna.

Jak często korzystasz z wymienionych poniżej usług bankowości mobilnej? (w proc. wskazań)

Źródło: Ankieta Money.pl Bankowość mobilna 2014 r.

Sprawdzanie salda na koncie

smartfon

tablet

bardzo często

41,85

19,32

często

33,92

28,41

rzadko

6,61

19,32

bardzo rzadko

7,05

5,86

nigdy

10,57

27,27

Opłacanie rachunków

 

 

bardzo często

17,19

19,32

często

32,13

32,95

rzadko

21,27

14,77

bardzo rzadko

9,5

7,95

nigdy

19,91

25

Płacenie za zakupy w sklepach internetowych

 

 

bardzo często

11,82

11,76

często

20

20

rzadko

22,27

24,71

bardzo rzadko

13,64

7,06

nigdy

32,27

36,47

Płacenie za zakupy w sklepach stacjonarnych

 

 

bardzo często

11,16

12,79

często

12,56

11,63

rzadko

15,81

15,12

bardzo rzadko

8,37

6,98

nigdy

52,09

53,49

Inwestowanie

 

 

bardzo często

3,27

4,6

często

7,01

6,9

rzadko

11,68

16,09

bardzo rzadko

10,75

9,2

nigdy

67,29

63,22

Robienie przelewów na konta innych osób

 

 

bardzo często

13,24

9,3

często

30,59

31,4

rzadko

22,37

23,26

bardzo rzadko

14,16

10,47

nigdy

19,63

25,58

Otrzymywanie informacji o promocjach w pobliżu

 

 

bardzo często

4,17

3,41

często

4,63

5,68

rzadko

13,43

12,5

bardzo rzadko

16,67

11,36

nigdy

61,11

67,05

Podobnie jest w przypadku oceny poszczególnych funkcji. Zapytaliśmy uczestników badania, jak wysoko cenią sobie możliwość zapłacenia w sklepie stacjonarnym lub zrobienie przelewu. Różnice w ocenie zazwyczaj nie przekraczały kilku punktów procentowych. Największe rozbieżności były w przypadku sprawdzania salda na koncie, opłacania rachunków oraz robienia przelewów na konta innych osób. Warto w tym kontekście wspomnieć o wciąż niewielkim powodzeniu funkcji związanych z geolokalizacją, które jeszcze kilka lat temu miały być przyszłością m-bankingu. Kiedy zapytaliśmy internautów, jak oceniają tę opcję, piątkę wystawiło zaledwie 14 procent użytkowników smartfonów i zaledwie 10 procent posiadaczy tabletów.

Jak oceniasz przydatność wymienionych usług bankowości mobilnej? (w proc. wskazań)

Sprawdzanie salda na koncie

smartfon

tablet

Źródło: Ankieta Money.pl Bankowość mobilna 2014 r.

1

13,18

4,71

2

1,36

2,35

3

7,27

11,76

4

6,36

5,88

5

54,55

35,29

nie mam zdania

17,27

40

Opłacanie rachunków

 

 

1

9,86

3,61

2

6,1

4,82

3

8,92

6,02

4

10,8

12,05

5

43,19

32,53

nie mam zdania

21,13

40,96

Płacenie za zakupy w sklepach internetowych

 

 

1

10,53

3,66

2

5,74

2,44

3

10,53

9,76

4

9,67

9,76

5

34,48

30,49

nie mam zdania

29,19

43,9

Płacenie za zakupy w sklepach stacjonarnych

 

 

1

10,38

2,41

2

8,49

4,82

3

10,86

6,02

4

11,32

10,84

5

23,11

19,28

nie mam zdania

35,85

56,63

Inwestowanie

 

 

1

12,38

6,1

2

10,48

6,1

3

11,43

9,76

4

6,67

3,66

5

16,19

15,85

nie mam zdania

43,86

58,54

Robienie przelewów na konta innych osób

 

 

1

7,66

4,82

2

6,22

2,41

3

9,87

7,23

4

12,44

7,23

5

39,71

30,12

nie mam zdania

24,4

48,19

Otrzymywanie informacji o promocjach w pobliżu

 

 

1

12,92

10

2

8,13

6,25

3

12,44

3,75

4

6,7

6,25

5

14,83

12,5

nie mam zdania

44,98

61,25

Co ciekawe, średnia ocena przydatności poszczególnych funkcji za każdym razem była wyższa dla użytkowników smartfonów, co świadczy o fakcie, że to jednak ich posiadacze są bardziej wymagający. Potwierdzeniem tej tezy są odpowiedzi uzyskane na kolejne dwa pytania: Czy uważasz, że Twój bank spełnia wymagania odnośnie bezpieczeństwa? oraz Czy chciałbyś, żeby Twój bank udostępniał więcej nowych funkcji?.

W przypadku pierwszego, procent wskazań odpowiedzi nie oraz nie do końca wyniósł w sumie niemal 16 procent dla posiadaczy smartfonów, podczas gdy dla tabletów było to około 11 procent. Jeśli zaś chodzi o pytanie dotyczące nowych funkcji, tak odpowiedziało ponad 42 procent ankietowanych posiadaczy smartfonów oraz niecałe 29 procent użytkowników tabletów.

Autor: Maciej Rynkiewicz, Money.pl

stat4u PortalPOLSKA.pl