Wiele miast (374)
Motorower na drodze? To warto wiedzieć

Auta, motocykle i rowery to nie wszystko. Na polskich drogach spotkać można też inny rodzaj pojazdów – motorowery. Choć szczyt popularności mają raczej za sobą, to nadal stanowią część drogowego krajobrazu. O czym trzeba pamiętać spotykając na trasie motorower?

Reklama
Motorower to pojazd dwu lub trójkołowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do maksymalnie 45 km/h. Pojemność silnika spalinowego w motorowerze nie powinna przekraczać 50 cm3, jeśli w grę wchodzi silnik elektryczny to nie powinien on mieć mocy większej niż 4 kW. Jaki jest drogowy status motoroweru? – Kodeks drogowy w art. 2 pkt. 37 wskazuje, że motorower nie jest uznawany za pojazd silnikowy – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – W efekcie prawo zobowiązuje osobę kierującą motorowerem do poruszania się po poboczu chyba, że pobocze nie nadaje się do jazdy lub korzystanie z niego zakłócałoby ruch pieszych – dodaje Florkowska.

Za szybko, za ostro
Osoby, które ukończyły 18 lat mogą kierować motorowerem bez zdobywania dodatkowych uprawnień. W przypadku młodszych osób jest już inaczej i trzeba postarać się o kartę motorowerową. Aby przystąpić do egzaminu na kartę motorowerową osoba musi mieć ukończone przynajmniej 13 lat. Warto dodać, że motorowerzyści zobowiązani są też do korzystania z kasków – chodzi tu o względy bezpieczeństwa. Według danych policji tylko w 2012 r. na polskich drogach doszło do ponad 2 tys. wypadków z udziałem motorowerzystów. Kierujący motorowerami spowodowali ponad 900 zdarzeń tego typu, w których zginęło 49 osób, a aż 985 zostało rannych.
Głównymi przyczynami wypadków, które zdarzyły się z winy motorowerzystów było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, a także nieprawidłowy manewr skrętu w lewo. Do wypadków spowodowanych przez motorowerzystów dochodziło najczęściej w lipcu (doszło wtedy do ponad 15% zdarzeń tego typu). Sprawcami okazywali się zwykle ludzie młodzi pomiędzy 15 a 17 rokiem życia.

Sumienie kierowców
W zakresie wypadków z motorowerzystami inni uczestniczy ruchu też mają sporo na sumieniu. Niechlubnym liderem są kierujący samochodami osobowymi, którzy przyczynili się do 700 wypadków z udziałem motorowerzystów. Na drugim miejscu byli kierujący ciężarówkami bez przyczep, którzy odpowiadali za 41 wypadków. Główną przyczyną tych wypadków stało się nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (705 wypadków). Żniwo zebrała też niewłaściwa prędkość (305 wypadków) oraz nieprawidłowe wyprzedzanie (140 wypadki).
 
Źródło: http://ZielonyDziennik.pl
stat4u PortalPOLSKA.pl