Wiele miast (374)

KOLEJĄ KRÓCEJ NIŻ SAMOCHODEM, AUTOBUSEM I SAMOLOTEM. TO EFEKT WIELOMILIARDOWYCH INWESTYCJI PKP PLK

Podróż pociągiem na kilkunastu trasach w całej Polsce jest od połowy grudnia znacznie krótsza. Kolej znów konkuruje z samochodami, autobusami, a także samolotami. Wraz z nowym rozkładem jazdy, po zakończeniu zaplanowanych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., czas jazdy pociągiem – m.in. do Warszawy, Krakowa, Poznania, Wrocławia, Gdańska, Częstochowy, Kielc i Poznania skrócił się od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Reklama
Rekordowe inwestycje kolejowe w 2014 roku
 
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zarządca narodowej infrastruktury kolejowej - w 2014 roku zmodernizowały lub wyremontowały blisko 1400 km torów. Inwestycje o wartości 7 mld zł pozwoliły na skrócenie podróży pociągiem nie tylko między największymi miastami w Polsce. 
 
200 km/h z Warszawy do Katowic, Krakowa i Wrocławia
 
W nowym rozkładzie jazdy, po raz pierwszy w historii wprowadzono regularne kursowanie pociągów z prędkością 200 km/h. Taka jazda jest możliwa na Centralnej Magistrali Kolejowej między Zawierciem a Olszamowicami. Umożliwiło to skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Krakowa do 2 godzin i 28 minut, zaś pociągi do Katowic dojeżdżają w 2 godziny i 34 minuty. Podróż ze stolicy do Wrocławia trwa 3 godziny i 42 minuty, zamiast dotychczasowych ponad 5 godzin. Na przełomie 2015 i 2016 roku, po udostępnieniu kolejnego odcinka z prędkością 200 km/h, czas jazdy do Katowic i Krakowa skróci się o kolejnych kilkanaście minut.
 
Szybsze podróże na Pomorzu
 
Zakończyły się prace na trasie Warszawa – Gdańsk. Nowe tory na magistrali liczącej ponad 320 km pozwalają na jazdę z prędkością 160 km/h. Czas przejazdu z Warszawy do Gdańska wynosi 2 godziny i 58 minut, to o ponad godzinę krócej, niż dotychczas. Skróciła się również podróż do Elbląga i Malborka oraz z Olsztyna do Warszawy. Skrócił się czas przejazdu z Gdańska do Poznania o 20 min. Obecnie wynosi on 2 godziny i 59 minut. Szybciej podróżujemy także z Trójmiasta na Hel. Najszybsze pociągi pokonują teraz ten odcinek w 1 godzinę 23 minuty, osiągając prędkość do 100 km/h.
 
Krócej do Wrocławia, Częstochowy i Kielc
 
Najkrótszą w historii podróż z Warszawy do Wrocławia, trwająca 3 godziny 42 minuty, zapewniła rewitalizacja trasy między Włoszczową, Częstochową a Opolem. Prace na trasie o długości 150 km skróciły również podróż z Częstochowy do Kielc a także z Opola do miejscowości Fosowskie. Dzięki tej  inwestycji z Krakowa do Wrocławia czas przejazdu skrócił się z  5 do 3 godzin, a  podróż z Częstochowy do Wrocławia trwa teraz około 1,5 godziny. 
 
Łódź – Warszawa w 70 minut
 
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły najważniejszą część prac na modernizowanej trasie ze Skierniewic do Warszawy. Umożliwiło to skrócenie podróży z Warszawy do Łodzi do 1 godziny i 26 minut. W 2015 roku najszybsze pociągi pokonają trasę z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej w 70 minut. 
 
Przyśpieszenie na trasie do wschodniej granicy
 
Nowy rozkład jazdy przyniósł również skrócenie czasu przejazdu na trasie z Warszawy do Terespola. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na tym odcinku prowadzą modernizację trzech stacji – w Siedlcach, Międzyrzecu oraz Łukowie. Prace budowlane zakończą się w przyszłym roku, tymczasem połączenia kolejowe na magistrali biegnącej w kierunku granicy z Białorusią, już skróciły się o kilkanaście minut. 
 
Szybciej na dolnośląskich torach
 
Pasażerowie odczuwają już efekty modernizacji trasy Wrocław – Poznań. Skrócił się o kilkanaście minut czas przejazdu m.in. do Rawicza i Obornik Śląskich. Na dolnośląskim odcinku trasy do dyspozycji podróżnych są już nowe perony i wiaty m.in. w Żmigrodzie, Osoli, Obornikach Śląskich. 
 
Dobre czasy przejazdu są zapewnione na linii Wrocław, Wałbrzych, Świdnica, Jelenia Góra, Szklarska Poręba. Przewoźnicy wykorzystują zmodernizowana infrastrukturę i dzięki wprowadzeniu nowoczesnego taboru podróż jest szybka i komfortowa. 
 
Kolej przyciąga pasażerów
 
Największy od lat program inwestycyjny PLK, będzie kontynuowany w kolejnych latach. Rok 2015 będzie rokiem powrotu pasażerów na kolej – zarówno na trasach aglomeracyjnych, jak i dalekobieżnych. Kolej wykorzystuje atuty szybkiego łączenia centrów miast i wygodnego bezpiecznego transportu na długich dystansach już z prędkością 200 km/h. 
 
Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
stat4u PortalPOLSKA.pl