Podstawową kwestią do rozstrzygnięcia jest określenie asortymentu e-sklepu, jaki chcemy sprzedawać. Nowo wchodzące na rynek sklepy internetowe mogą znaleźć jakąś dobrą niszę produktową, czyli raczej dość wąski zakres produktów, w którym łatwiej jest znaleźć miejsce wśród mniejszej konkurencji.
Taka taktyka działania pozwala wejść w rynek i zająć miejsce dla swojego e-sklepu. Oczywiście
na produkty oferowane przez taki niszowy e-sklep musi być dostatecznie duży popyt. Po drugie, starajmy się dobrać taki asortyment, abyśmy dobrze się czuli w roli specjalistów danego asortymentu.
Trzeba mieć chociaż podstawową wiedzę o oferowanych produktach i mieć możliwości doradzania naszym klientom. Gdy pozycja rynkowa sklepu internetowego zostanie ugruntowana, wtedy warto rozszerzać ofertę, z uwzględnianiem potrzeb i zainteresowań klientów.
Jak rozszerzać ofertę e-sklepu?
Najlepiej stopniowo dodawać kolejne, specyficzne grupy asortymentowe. Po wprowadzeniu zasadniczej, początkowej grupy produktowej do naszego e-sklepu, rozwijamy jej promocję, staramy się docierać do możliwie licznych klientów, ugruntowujemy swoją pozycję w naszej
niszy rynkowej.
A potem wprowadzamy kolejne grupy produktów. Lepiej jest rozwijać się powoli i cały czas obserwować zainteresowanie klientów, analizować ich potrzeby i odpowiadać na te konkretne potrzeby, niż próbować oferować wszystko naraz. Oferując asortyment, jaki jest dla nas samych interesujący, my sami będziemy chętnie poszukiwali wyjątkowych produktów i rozwijali wiedzę dotyczącą naszej branży.
To dobry sposób na pozyskiwanie nowych i przyzwyczajanie do naszej oferty stałych klientów, którzy doceniają nasz profesjonalizm i wiedzę o produktach. Praca nad rozwijaniem e-sklepu
z asortymentem, który nas samych interesuje sprawia, że chętnie pracujemy, wprost
z przyjemnością, a nie z codzienną męką.
Analiza konkurencyjnych sklepów internetowych
Po tym początkowym etapie warto podejmować monitorowanie konkurencyjnych sklepów internetowych i analizować dobre i złe strony działania konkurencji, aby ustrzec się od błędów,
a spożytkować dobre wzorce, dobre rozwiązania, służące zwiększaniu sprzedaży.
Musimy też wiedzieć, czy podołamy finansowo, ponieważ dla biznesu startującego w sprzedaży internetowej właśnie finansowe bariery są decydującym problemem. Reklama i promocja
e-sklepu powinny być rozwijane z uwzględnianiem ograniczonego budżetu, stosownego do rosnącego poziomu sprzedaży.
Jako sklep internetowy powinniśmy korzystać z dwóch głównych kanałów reklamy i promocji
e-sklepu, czyli z wyszukiwarki Google oraz z profili mediów społecznościowych. Oczywiście to nie wyczerpuje wachlarza możliwości, ale warto zaczynać od tych dwóch sposobów docierania do masowych klientów.
Ocena funkcjonalności konkurencyjnych e-sklepów
Nowo otwierane sklepy internetowe mają tę przewagę nad już działającymi w danej branży, że mogą wybierać znane, najlepsze rozwiązania i jednocześnie eliminować błędne, nieefektywne warianty. To pozwala dobrze przygotować nasz e-sklep pod zainteresowania i potrzeby klientów, co nas pozytywnie wyróżni wśród licznej konkurencji branżowej.
W tej części analizy warto zebrać wszystkie dobre pomysły, zastosowane w konkurencyjnych
e-sklepach. Warto dokonać w innych e-sklepach kilku zakupów, aby osobiście sprawdzić,
jak w tych innych sklepach przebiega proces składania i kolejne etapy realizowania zamówień.
Przegląd szaty graficznej konkurencyjnych e-sklepów
Ważną częścią oceny działania konkurencji branżowej jest analiza szaty graficznej konkurencyjnych e-sklepów. Starajmy się zdefiniować ogólny styl graficzny, modny, elegancki
i reprezentujący branżę, w której zamierzamy działać. Taka analiza pozwala ustalić trendy graficzne i kolorystyczne, do których klienci danej branży są przyzwyczajeni.
Warto jednak zachowywać krytycyzm i co prawda nie walczyć z przyzwyczajeniami klientów
i nie silić się na zbytnią na tym etapie oryginalność, ale starać się zaobserwowane rozwiązania udoskonalić, wybierać najlepsze i zastosować w naszym sklepie internetowym. Informacje zebrane w wyniku obserwowania czołowych konkurencyjnych e-sklepów pomagają w zaprojektowaniu platformy e-sprzedaży z możliwie najwyższym poziomem jakości oferty, formuły jej eksponowania oraz efektywnej, dobrze zorganizowanej obsługi zamówień klientów.
Takie analizy konkurencji, jeżeli nie mamy doświadczenia, ani wiedzy specjalistycznej warto zlecić profesjonalnej agencji SEO. Często wycenę projektu otrzymamy za darmo. Jednak analizę funkcjonalności oraz szaty graficznej, możemy przeprowadzić samodzielnie.
Patrząc na sklepy internetowe jako zwykli ich klienci, poznajemy ich działanie, a więc zleceniodawca planujący uruchomienie sklepu internetowego jest wystarczająco kompetentny do przeprowadzenia takiej analizy, którą następnie trzeba poddać konsultacji przez specjalistów z agencji interaktywnej, wykonującej takie zlecenia, jak stworzenie sklepu internetowego.
Jaką platformę e-commerce wybrać?
- platformy e-commerce opensource - darmowe oprogramowanie z otwartym kodem. Można pobrać pliki i zainstalować je na swoim serwerze. Mają dużą ilość rozszerzeń, w umiarkowanej cenie.
- platformy e-commerce SaaS – skrót od słów Software as a Service (oprogramowanie jako usługa).
Ten wariant platformy przypomina dzierżawienie e-sklepu. Można używać, ale nie można go przenieść, ani nie ma dostępu do plików. Ilość rozszerzeń jest mocno ograniczona, a wsparcie można uzyskać tylko od autorów oprogramowania.
Minusem jest również opłata. Za dzierżawienie oprogramowania konieczne jest wnoszenie comiesięcznych płatności w określonej kwocie oraz często ustalony procent od wartości sprzedaży. platformy e-commerce dedykowane – to zaawansowane sklepy internetowe, tworzone od podstaw na ustalone potrzeby klienta.
Takie platformy cechują się odpowiednio określoną funkcjonalnością, wyższą niż w innych sklepach internetowych, co jest związane z odpowiednio wyższą ceną. Tego rodzaju sklep dedykowany opracowywany jest zwykle przez nieraz dość liczny zespół programistów, a czas konstruowania dedykowanego sklepu internetowego wydłuża się zwykle do kilku miesięcy.
Specjaliści Design Cart nie tworzą sklepów internetowych opartych na modelu SaaS, a jedynie sklepy internetowe, które w całości przechodzą na własność zleceniodawcy, wraz z pełnymi prawami autorskimi. Takie e-sklepy oparte są na platformach opensource oraz dedykowanych.
Platformy opensource można podzielić na dodatkowe dwa rodzaje:
- platformy e-commerce;
- rozszerzenia e-commerce.
W pierwszym przypadku to wariant oprogramowania utworzonego dla sklepów internetowych, w drugim przypadku zaimplementowany jest dodatkowy plugin, który zamienia zwykłą stronę internetową w sklep internetowy.
Zalecane jest używanie rozwiązań z pierwszej grupy. Rozszerzenia takie jak Woocommerce, czy Virtuemart (dla systemu CMS Joomla!) stosowane są do już działających stron internetowych.
Najlepsze platformy dla sklepu internetowego
Trzy platformy opensource przyciągają uwagę w kontekście planowania uruchomienia sklepu internetowego. Różnią się funkcjonalnością oferowaną wraz z uruchomieniem oraz prostotą obsługi i szybkością działania. Wyróżnia je duża ilość dostępnych wariantów szaty graficznej i rozszerzeń.
Sklep internetowy oparty na Magento Magento to jedna z trzech platform e-commerce opensource. Jej zaletą jest najwyższa funkcjonalność oferowana od uruchomienia działania. Magento pozwala na rozwijanie sprzedaży w internecie z o wiele większą finezją niż w wariancie stosowania innych systemów oprogramowania. Jest jednak ten wariant raczej rzadko wybierany przez początkujące e-sklepy, ze względu na większe wymagania serwerowe oraz dość trudną obsługę.
Sklep internetowy oparty na Prestashop to świetna platforma dla e-sklepów. Ma co prawda niższą funkcjonalność niż platforma Magento, ale za to jej obsługa jest łatwiejsza. Prestashop to system dobrze oceniany i rozpowszechniony w polskich e-sklepach. Prestashop ma również spore wymagania serwerowe, aby zapewniać płynne działanie.
Sklep internetowy oparty na Opencart To efektywny wariant oprogramowania e-sklepu. Ma nieco niższą funkcjonalność, ale autorzy Opencart postawili na dużą prędkość ładowania się sklepu internetowego i prostą jego obsługę. Mimo niższej funkcjonalności wyjściowej, ten wariant systemu spełnia wymogi większości projektów, aż ok. 90 procent. Kolejne 10 procent rekompensuje dostępność tysięcy rozszerzeń dostępnych dla tej platformy e-commerce.
Który system jest najlepszy dla sklepu internetowego?
Wszystkie spełniają wymogi, jednak specjaliści Design Cart najczęściej rekomendują system Opencart. Ma on wyważoną funkcjonalność, ma parametry lokujące ten system w złotym środku trójkąta oczekiwań - między szybkością, optymalną funkcjonalnością i prostotą obsługi. Bardziej efektywnym wariantem jest dodawanie potrzebnych elementów funkcjonalności niż utrzymywanie w systemie całej masy z góry zaimplementowanych funkcji, które jednak spowalniają działanie systemu, a których klienci mogą nigdy nawet nie użyć.
Ponadto system Opencart dobrze działa na większości z dostępnych pakietów usług hostingu,
co ostatecznie decyduje o tym, że jest tańszy w eksploatacji.
Trzecia zaleta to jego prędkość. Na etapie uruchomienia bez optymalizacji jest to szybki system, a optymalizacja dodatkowo go przyśpiesza, co jest ważnym wyróżnikiem, jeśli pamiętamy, że algorytmy wyszukiwarki Google przyjmują właśnie prędkość wczytywania się strony internetowej jako ważny czynnik rankingowy. Prędkość wczytywania strony internetowej wpływa na pozycję w wyszukiwarce Google, a zatem Opencart jest optymalnym wariantem wyboru systemu, bo umożliwia szybkie i sprawne utworzenie e-sklepu, a to pozwala szybko zacząć zarabianie w sprzedaży internetowej.