Wiele miast (25)
Inwestycje kolejowe w województwie dolnośląskim w maju 2014 roku

W maju PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa dolnośląskiego przekazały do odbioru eksploatacyjnego i użytku kilkanaście obiektów infrastruktury kolejowej, w tym m.in. mosty, przepusty oraz nowe perony. To efekt prac modernizacyjnych prowadzonych na linii kolejowej E 59 na odcinku od Wrocławia do granicy z województwem wielkopolskim.

Reklama
Trwają intensywne prace związane z drugim etapem modernizacji linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego. W maju PLK oddała do eksploatacji peron nr 1  na przystanku Świniary oraz peron nr 2 wraz z oświetleniem na przystanku Szewce. Lampy zamontowano także na czterech przejazdach na szlaku Wrocław Osobowice – Pęgów. Na trasie zmodernizowano również blisko 9 km toru nr 1 wraz z siecią trakcyjną. Tym samym, po modernizacji przejazdów i montażu nowych urządzeń komputerowego sterowania ruchem, zwiększyło się bezpieczeństwo, a pociągi mogą jeździć szybciej. Ponadto, w maju PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały do odbioru eksploatacyjnego i użytku trzy przepusty oraz dwa mosty, w tym nad Widawą.



W efekcie modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 min. Obsługę podróżnych zapewnią wygodne perony z pełnym systemem informacji i dostosowane do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Całkowity zakładany koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław – gr. województwa dolnośląskiego” to ponad 1 mld zł.
 
W ramach inwestycji prowadzonych na sieci kolejowej na Dolnym Śląsku PLK zadbała także o bezpieczeństwo ruchu kolejowego na dwóch liniach o numerach 273 (łącząca Wrocław ze Szczecinem przez Brzeg Dolny, Głogów i  Zieloną Górę) oraz 276 (łącząca Wrocław ze stacją Lichkov na granicy z Czechami). Wymienione zostały bowiem rozjazdy na posterunku odgałęźnym w Lamowicach (jeden), stacji Smardzów Wrocławski (trzy) oraz na stacji Księginice (trzy). Prace są częścią zadania pn. „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym”. Zakłada ono w całym kraju modernizację blisko 700 tych kluczowych z punktu widzenia prowadzenia ruchu elementów toru. W skali całego projektu zostało dotychczas wymienionych już 140 rozjazdów.



Informacje o kluczowych inwestycjach

Lista kluczowych projektów infrastrukturalnych PLK realizowanych w maju 2014 r. na terenie województwa dolnośląskiego:

*Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap II, odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego POIiŚ 7.1-4
*Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja POIiŚ 7.1-13
*Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Wrocław – Opole POIiŚ 7.1-14
*Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica - Węgliniec  - Bielawa Dolna POIiŚ 7.1-15.1
*Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym
*Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe – Kudowa Zdrój na odcinku Duszniki Zdrój – Kudowa Zdrój
*Modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra

Powyższe projekty inwestycyjne obejmują remont ponad 150 km linii kolejowych położonych w całości bądź częściowo w obrębie województwa dolnośląskiego. Łączna wartość tych projektów wynosi niemal 2 mld zł.

Podstawowe informacje o sieci kolejowej w województwie dolnośląskim

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zarządzają siecią kolejową o łącznej długości 18 532 km linii kolejowych, z tego na obszarze województwa dolnośląskiego znajduje się 1 763 km linii kolejowych, co stanowi około 9,51% linii będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Obejmują one:   
*linie magistralne                   367 km
*linie pierwszorzędne                  966 km
*linie drugorzędne                  226 km
*linie znaczenia miejscowego                           204 km

Długość linii o znaczeniu państwowym wynosi:        1 049 km



Maciej Dutkiewicz, Zespół Prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

stat4u PortalPOLSKA.pl