Wiele miast (25)
Inwestycje kolejowe w województwie dolnośląskim

Zakończone w czerwcu na terenie województwa dolnośląskiego inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. koncentrowały się na modernizacji linii Wroclaw – Poznań oraz na podwyższeniu bezpieczeństwa i usprawnieniu ruchu kolejowego –naprawa przejazdów i zabudowa nowych rozjazdów.

Reklama
Na Dolnym Śląsku trwają intensywne prace związane z drugim etapem modernizacji linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego. Po zakończeniu robót pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. W efekcie czas podróży
z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o ok. 20 minut, a obsługę podróżnych zapewnią wygodne perony z pełnym systemem informacji i dostosowane do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Zakończenie wszystkich prac na linii 271 (magistrala E59 Wrocław – Poznań ) jest planowane w 2015 r. Łączny koszt projektu to ok. 1,4 mld zł.

W czerwcu, w ramach tej kluczowej dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. inwestycji na stacji Wrocław Osobowice zamontowano trzy nowe rozjazdy, które podwyższają bezpieczeństwo i usprawniają ruch kolejowy. Ponadto efekty prac widać w Żmigrodzie, przebudowywana jest stacja Oborniki Śląskie, powstaje nowy przystanek Osobowice Cmentarz. We Wrocławiu inwestycja obejmuje wszystkie obiekty inżynieryjne od mostu na Odrze do ul. Grabiszyńskiej.

Nowym mostem do Poznania

W lipcu w kolejny etap weszła modernizacja największego mostu kolejowego na linii E 59 Wrocław – Poznań. Prawie półkilometrowy obiekt nad Odrą tworzą dwie równolegle konstrukcje. Jedna już przeszła modernizację. Obecnie na drugiej, po montażu ostatnich elementów. Ponad 130-metrowa stalowa konstrukcja głównego przęsła nurtowego, ważąca około 650 ton, będzie przesuwana nad Odrą i osadzona na przebudowanym, żelbetowym przyczółku po stronie Popowic.

Kontynuowane są równocześnie prace w żelbetowej części mostu. Kończy się m.in. wzmacnianie podpór nad terenem zalewowym, stary beton jest skuwany, a zbrojenia uzupełniane. Trwają również prace przy dwóch wiaduktach kolejowych sąsiadujących z mostem.

Wyższe bezpieczeństwo priorytetem PLK

Podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa służy wymiana dwóch rozjazdów na stacji Wrocław Nadodrze. Zakończone w czerwcu br. prace są częścią projektu pn.: „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym”, który PLK realizują w całej Polsce. Zadanie zakłada modernizację blisko 700 tych kluczowych z punktu widzenia prowadzenia ruchu elementów toru. Poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego podniosła także naprawa dwóch przejazdów kat. „D”, która polegała m.in. na wymianie płyt, podbudowy i asfaltowaniu.

Na trasie Wroclaw – Wałbrzych – Jelenia Góra (linia 274 ) kolejne prace pozytywnie wpłyną na podróż. PLK poprawiły tor na szlaku z Jaworzyny Śląskiej do Świebodzic oraz zakończyły modernizację trzech mostów na szlaku ze Smolca do Kątów Wrocławskich.

Projekty inwestycyjne PLK obejmują poprawę ponad 150 km linii kolejowych położonych w całości bądź częściowo w obrębie województwa dolnośląskiego. Łączna wartość tych projektów wynosi niemal 2 mld zł.

INFORMACJE DODATKOWE

Lista kluczowych projektów PLK realizowanych na terenie województwa dolnośląskiego:

Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap II, odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego POIiŚ 7.1-4
Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja POIiŚ 7.1-13
Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Wrocław – Opole POIiŚ 7.1-14
Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica - Węgliniec  - Bielawa Dolna POIiŚ 7.1-15.1
Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym
Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe – Kudowa Zdrój na odcinku Duszniki Zdrój – Kudowa Zdrój
Modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra

Podstawowe informacje o sieci kolejowej w województwie dolnośląskim

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zarządzają siecią kolejową o łącznej długości 18 532 km linii kolejowych, z tego na obszarze województwa dolnośląskiego znajduje się 1 763 km linii kolejowych, co stanowi około 9,51% linii będących w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Mirosław Siemieniec
Rzecznik Prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
stat4u PortalPOLSKA.pl