W szkole bardzo często spotykamy się z brakiem możliwości stworzenia grup na określonym poziomie zaawansowania, brakiem czasu na pracę z dziećmi uzdolnionymi (potrzebującymi dodatkowych ćwiczeń na wyższym poziomie), bądź słabszymi (o mniejszych zdolnościach lingwistycznych, które potrzebują większej ilości różnorodnych ćwiczeń z danego zakresu do opanowania materiału).
To wszystko sprawia, że nauczyciel w klasie pierwszej rozpoczyna pracę z dziećmi od tzw. początku, a u dzieci, które miały już wcześniejszy kontakt z językiem i znają wiele zagadnień, takie zajęcia
powodują znużenie i zniechęcenie.
Co zrobić, aby wykluczyć takie trudności?
Co zrobić żeby podstawy znajomości języka angielskiego wśród najmłodszych były ujednolicone i stanowiły mocny fundament na bazie, którego dziecko będzie zdobywało wiedzę w kolejnych latach nauki?
- Odpowiedzi należy szukać w innych sposobach urozmaicania zajęć językowych – wyjaśnia Agnieszka Przygodzka z CE Proteuss www.proteuss.edu.pl. - Opracowaliśmy projekt kursu językowego dla dzieci, który kształci umiejętność stosowania zaawansowanych środków w
|
|
|
|
nauce oraz we współpracy dzieci – rodzice - przedszkole/szkoła, wprowadza dziecko w świat multimediów i technologii informatyczno – komunikacyjnej doskonaląc jednocześnie jego zdolności językowe.
Ta nowoczesna metoda pracy to eProti (e-learning -internetowy kurs angielskiego dla dzieci).
Bezpośrednim odbiorcą może być każde dziecko w wieku od 3 do 8 lat, które rozpoczyna lub jest w trakcie nauki języka angielskiego i ma dostęp do Internetu.
Z platformy eProti mogą korzystać wszystkie placówki przedszkolne i szkoły podstawowe w całej Polsce, które posiadają pracownie komputerowe z dostępem do Internetu (tzw. odbiorcy grupowi) oraz osoby prywatne, które wykupią dostęp do platformy dla swoich dzieci (tzw. odbiorcy indywidualni).
eProti może stanowić uzupełnienie zajęć językowych w przedszkolu/szkole lub też służyć do samodzielnego wprowadzenia dziecka w świat języka angielskiego.
Ćwiczenia opracowane zostały w oparciu o program: "Zabawa słówkami metodą PROTI". – nr dopuszczenia: DPN-5002-14/08. Skrót nazwy PROTI pochodzi od słów: Practice- ćwiczenia, Reinforcement- utrwalanie, Opportunity to acquire language – okazja do przyswojenia języka, Techniques – techniki, Interaction- komunikacja.
Całość materiału została podzielona na 9 modułów (części/parts/) głównych plus 3 moduły
(części/parts/) zawierające testy sprawdzające.
9 modułów to 9 kręgów tematycznych, w których zawarte są treści programowe. Ćwiczenia mają różny poziom - zgodnie z zasadą stopniowania trudności, a program ma charakter spiralny.
|
|
Zakres tematyczny:
Część 1 - Bawmy się
Część 2 - Jesień
Część 3 - Moje zdrowie
Część 4 - Zwierzęta i zima
Część 5 - Rodzina
Część 6 - Części ciała
Część 7 - Wiosna
Część 8 - Lato
Część 9 - Wakacje
|
W każdym module dziecko znajdzie dla siebie od 3 do 6 gier. Wyniki gier są zapisywane – tym samym dziecko każdorazowo otrzymuje informację zwrotną. Równolegle wyniki pracy dziecka zapisywane są w tzw. „internetowym dzienniczku ucznia”, do którego mają wgląd rodzice.
Atrakcyjna forma, szata graficzna, różnorodność gier i znani z zeszytów ćwiczeń serii PROTI bohaterowie, dodatkowo zachęcają do korzystania z e-learningu.
Tym samym dziecko stale kształci swoje umiejętności, wzbogacając je o coraz to nowsze treści i podnosi poziom znajomości języka.
Patrząc z punktu widzenia korzyści dla dziecka, jakie płyną z tej formy doskonalenia umiejętności językowych można wymienić:
• naukę poprzez zabawę,
• rozwijanie umiejętności technicznych (obcowanie z nowoczesną metodą nauki przez Internet, która stanowi podstawę kształcenia w XXI wieku),
• odpowiedzialność za wykonane zadanie,
• zwiększenie motywacji do zdobywania wiedzy - motywacja poprzez sprawdzanie wyniku,
• możliwość tworzenia własnych projektów,
• możliwość popełniania i korygowania błędów,
jak również:
• wyrównanie szans na starcie w edukacji językowej w klasie I, wyrównanie poziomu osiągnięć językowych dzieci przedszkolnych (standardowe zajęcia języka angielskiego w przedszkolu to przekazanie informacji i przeważnie kilka ćwiczeń, które nie zawsze dostatecznie utrwalą nowe wiadomości),
• rozwinięcie sprawności manualnych,
• indywidualizacja procesu nauczania - dostosowana do możliwości i potrzeb dziecka.
• uczenie samodzielności w podejmowaniu decyzji , samokontroli, samodzielności w wykonywaniu ćwiczeń, zwiększenie motywacji do zdobywania wiedzy.
• zdobywanie wiedzy poprzez możliwość eksperymentowania.
• wprowadzanie dziecka w świat technologii informatycznej – co jest nieodłączną częścią życia w XXI wieku.
• kształcenie niepełnosprawnych i chorych, którzy nie mogą uczęszczać na zajęcia.
• przygotowanie młodego pokolenia do korzystania z platform e-learningowych, które stają się nieodłączną częścią kształcenia ustawicznego, obecnie szeroko promowanego dzięki wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej.
Z punktu widzenia korzyści dla rodzica warto przypomnieć, że otrzymuje on na bieżąco informacje o postępach dziecka , co daje większe poczucie uczestnictwa i wpływu na jego edukację oraz świadomość jego umiejętności.
Nie można zapomnieć o korzyściach dla przedszkola/szkoły. Dla tych placówek to z pewnością nowa forma promocji, wzbogacenie tradycyjnych metod współpracy z rodzicami oraz usprawnienie procesu edukacyjnego.
Projekt CE Proteuss przyczynia się tym samym do budowania społeczeństwa opartego na wiedzy. E- learning eProti to z pewnością jeden z ciekawszych, alternatywnych sposobów urozmaicania zajęć językowych w przedszkolu i szkole.
W roku szkolnym 2013/2014 już ponad 185 tysięcy odbiorców indywidualnych i grupowych korzystało z dostępu do platformy, a ich rzesza ciągle rośnie.
Warto podkreślić, że opanowanie w/w treści poparte żywą konwersacją oraz nauką pisania, może pozwolić dziecku na przystąpienie do egzaminu Cambridge Starters i uzyskanie pierwszego w swoim życiu Certyfikatu – uznawanego na całym świecie. Certyfikat ten określa europejski poziom znajomości języka angielskiego przez dziecko w wieku 7- 10 lat, daje pewność opanowania materiału językowego z poziomu podstawowego i pozwala dziecku na kontynuację nauki na wyższym poziomie zaawansowania.
(ac)