Wiele miast (374)

Załatw sprawę z US telefonicznie

Wizyta w Urzędzie Skarbowym wiąże się z ogromnym stresem. Na pewno chciałbyś sobie takiej przyjemności oszczędzić. Coraz częściej urzędnicy starają dzwonić do podatników. W takim wypadku całą sprawę będziesz mógł załatwić telefonicznie.

Reklama
Jeżeli sprawa na linii urząd - podatnik będzie mało ważna, to istnieje możliwość załatwienia jej telefonicznie. Na taki pomysł wpadł Minister finansów. Twoja noga nie będzie musiała przekroczyć progu Urzędu Skarbowego, a wszystkie Twoje sprawy będą wyjaśnione. Nie będziesz musiał także składać dodatkowych dokumentów. Podczas rozmowy urzędnik sporządzi notatkę co będzie wystarczalnym dokumentem wyjaśniającym. A wszystko to bez wychodzenia z domu i niepotrzebnego stresu.
 
Pomysł Ministra finansów ma za zadaniem ukazać lepszą stronę urzędu. W takim celu został opracowany dokument: „Standardy dotyczące wyjaśnień i wezwań”. W tym dokumencie zawarte jest zalecenie dla wszystkich urzędników, aby kontaktowali się z podatnikami telefonicznie. Pozwoli to na wiele udogodnień dla obu stron. Ty będziesz mógł sobie w domu spokojnie porozmawiać, a Urzędy Skarbowe w Polsce nie będą już tak bardzo oblegane.
 
Mimo, że telefoniczne rozmowy między podatnikiem, a urzędem to żadna nowość, to ten dokument ma zmienić załatwianie spraw. Wcześniej po takiej rozmowie nie powstawały żadne notatki. W takim wypadku wyjaśnienie spraw w taki sposób nie miało podstawy prawnej. Teraz ma się to zmienić i zwykła rozmowa telefoniczna będzie również tak samo ważna, jak osobista wizyta w Urzędzie Skarbowym.
 
Po wprowadzeniu dokumentu urzędnik będzie miał obowiązek najpierw spróbować wyjaśnić sprawę telefonicznie. Jeżeli tylko ów sprawa nadaje się do takiego rozwiązania. Tak więc, gdy urzędnik będzie potrzebował jedynie Twoich wyjaśnień, to cała sprawa powinna zakończyć się na rozmowie telefonicznej. Po takiej rozmowie powstanie jedynie notatka, która kończy cały proces wyjaśniający. Jest to chyba najwygodniejsza forma kontaktu na linii podatnik - urząd. Usprawniając cały proces wyjaśniający z obydwu stron.
 
Niestety jeżeli Twoja sprawa wymaga przyjścia do urzędu, to będziesz zmuszony odwiedzić urzędnika osobiście. Do takiej wizyty możesz zostać poproszony w wypadku złożenie korekty Twojej deklaracji, bądź brakującego podpisu, czy pełnomocnictwa. Jednak w takiej sytuacji również zostaniesz poinformowany telefonicznie żebyś stawił się osobiście. Taki telefon może do Ciebie wykonać jedynie osoba, która zajmuje się prowadzeniem postępowań podatkowych. Po rozmowie urzędnik znów sporządzi notatkę. W takim dokumencie będzie się znajdowało ile czasu masz na wizytę w Urzędzie Skarbowym. Jeżeli nie stawisz się w określonym czasie, to dostaniesz wezwanie na piśmie. Nawet jeśli unikasz wszelakich pism z Urzędu Skarbowego, to możesz mieć pewność, że rozmowa z urzędnikiem Cię nie ominie. Również w takiej sytuacji możesz otrzymać telefon.
 
Dokument Ministra finansów: „Standardy dotyczące wyjaśnień i wezwań” nie zamykają ostatecznie drogi listownej. W każdej chwili możesz dostać takie pismo sygnowane znakiem Urzędu Skarbowego. Szczególnie w sytuacji, gdy starasz się unikać odbierania telefonów od urzędnika. Wezwania listowane będą stosowane, także jeżeli nie dostosujesz się do wytycznych, których usłyszysz w czasie rozmowy telefonicznej.
 
List z fiskusa możesz dostać w każdej sytuacji. Zarówno przy poważnych sprawach, takich jak niezgodność danych w deklaracji z innymi dokumentami, albo jeżeli musisz złożyć zeznanie majątkowe. Jednak Ministerstwo Finansów pozwala na wysyłanie listów przy mniej ważnych sprawach. Dlatego możesz w skrzynce spotkać list, a w nim wezwanie do wizyty w US. Wszystko zależy od urzędnika jaką drogę informacji wybierze.
 
Po wprowadzeniu takiego dokumentu na pewno usprawni to pracę fiskusa. Ty jako podatnik także zaoszczędzisz wiele czasu nie stojąc w długich kolejkach. Z pewnością takie zmiany sprawiają, że postrzeganie tej instytucji się zmienia. Miejmy nadzieję, że to dopiero początek zmian na lepsze.
stat4u PortalPOLSKA.pl