Wiele miast (374)

W gąszczu opon – jak wybrać właściwe ogumienie na lato?

Dobrze dobrane opony letnie to komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Na co zwracać uwagę, by właściwie wybrać ogumienie spośród szerokiej oferty rynkowej?

Reklama
Sygnałem do zmiany opon z zimowych na letnie jest temperatura powietrza. Jeżeli przez okres tygodnia utrzymuje się ona w dzień powyżej 7°C, a w nocy powyżej 4°C to znak, że nareszcie czas udać się do serwisu. Opony letnie, projektowane do eksploatacji w temperaturach dodatnich na suchych i mokrych nawierzchniach, różnią się od zimowych budową i składem mieszanki. Dzięki większej zawartości kauczuku w gumie są twardsze i bardziej odporne na zużycie. Wzór bieżnika charakteryzuje mniejsza liczba rowków i nacięć, zapewniająca oponie większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie – lepszą przyczepność i hamowanie. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować odpowiednie właściwości podczas jazdy w deszczu czy na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia niższe opory toczenia, co sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa. Brak zimowych lameli sprawia z kolei, że opony są cichsze. By z szerokiej oferty rynkowej właściwie wybrać letnie ogumienie, warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań, dotyczących samochodu, sposobu i częstotliwości użytkowania, a przede wszystkim poznać podstawowe parametry opisujące oponę.
Rozmiar zgodnie z kartą pojazdu
Rozmiar opony ustalany jest przez jego producenta. Warto przestrzegać tych instrukcji, by podczas użytkowania otrzymywać właściwe dane prędkościomierza i przebiegu. Rozmiar podawany jako 195/65R15 91H – oznacza oponę radialną (R), przeznaczoną na 15 calową felgę, o 195 mm szerokości i profilu 65 (stosunek wysokości do szerokości). Końcowe 91H to indeksy nośności i ładowności. Zgodnie z tą informacją maksymalna prędkość z jaką okresowo można się na tej oponie poruszać wynosi 210 km/h (indeks H), a maksymalny ciężar przypadający na oponę może wynosić 615 kg. Warto o tym pamiętać przed wakacyjną podróżą, planując przewóz rowerów, dodatkowy bagażnik na dachu czy ciężkie bagaże.
Cena równa się jakość?
Oferowane przez producentów ogumienie dostępne jest w trzech podstawowych segmentach jakościowych: premium, medium lub economy. Opony z poszczególnych klas różnią się trwałością, osiągami oraz ceną. „Światowe koncerny, produkujące opony premium prześcigają się w opracowywaniu innowacyjnych technologii, poprawiających osiągi. Przykładem jest YOKOHAMA, uczestnicząca w największych wydarzeniach motorsportu na świecie, takich jak WTCC czy ERC i wykorzystująca zdobyte tam doświadczenia dla potrzeb doskonalenia i tworzenia nowych opon do codziennego użytku. Dzięki temu opony japońskiej marki zapewniają komfort, precyzję prowadzenia i, co najważniejsze, najwyższy poziom bezpieczeństwa” – mówi Artur Posuszny z ITR CEE, będącej dystrybutorem opon marki YOKOHAMA. Segment ekonomiczny dedykowany jest mniej wymagającym kierowcom, właścicielom samochodów o mniejszej mocy silników, optymalizujących niezbędne wydatki na samochód.
Co mówią etykiety?
W wyborze ogumienia, z pomocą przychodzą umieszczone na oponach etykiety. Znajdują się na nich piktogramy określające oszczędność paliwa i bezpieczeństwo oraz uzyskane przez każdy z nich oceny w skali od A (najwyższa) do G (najniższa), a także kategorię generowanego hałasu i liczbę decybeli. Charakteryzujące budowę opony parametry są ze sobą ściśle powiązane i mają na siebie wzajemny wpływ. „Im niższe opory toczenia, tym dłuższa droga hamowania i mniejsze bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni nie zawsze idzie w parze z oporami toczenia, przekładającymi się na mniejsze zużycie paliwa” – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE.
Opony z wysoką oceną w parametrze oszczędności paliwa sprawdzą się w samochodach eko, w hybrydach z napędem elektrycznym i zwykłych autach miejskich. Będą dobrym wyborem dla użytkowników, którzy cenią komfort i przyjemność z jazdy, nie rozwijając bardzo dużych prędkości. Amatorzy szybkiej sportowej jazdy powinni wybierać opony z najwyższą klasą w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni. „Najlepsze opony sportowe, wysoko oceniane w testach jak np. ADVAN Sport V105, przy doskonałych parametrach hamowania, mają jednocześnie klasę F lub nawet G w kategorii oszczędności paliwowej” – dodaje Artur Posłuszny. Warto pamiętać, że jeszcze ważniejsze niż parametry z naklejki są styl jazdy kierowcy i odpowiednia eksploatacja opony – przede wszystkim utrzymywanie odpowiedniego poziomu ciśnienia, pozwalającego na maksymalizacje osiągów i przebiegów każdej opony.
Odpowiednie do stylu i miejsca jazdy
Aby wybrać właściwie należy więc określić najważniejsze cechy użytkowania, takie jak styl jazdy – sportowy lub spokojny, a także warunki użytkowania – miasto, autostrada, czy bezdroża. Równie ważne będą osobiste preferencje, takie jak większe poczucie bezpieczeństwa lub oszczędność zużywanego paliwa. Zdaniem ekspertów w mieście najlepiej sprawdzą się opony o niskim oporze toczenia, na autostrady najlepiej wybrać oponę o wysokich parametrach bezpieczeństwa i niskim poziomie hałasu. Na bezdrożach najlepsze osiągi zapewnią opony oznaczone symbolem 4x4, o większej odporności na uderzenia i zużycie, z bardziej agresywnym bieżnikiem.
stat4u PortalPOLSKA.pl