Wiele miast (374)
Technologie produkcji felg

Kierowca, który chce się wyróżnić, stawia na felgi wyjątkowe – nie tylko jeśli chodzi o design czy kolor, ale również technologię ich produkcji. Producenci proponują niezwykłe rozwiązania, które poprawiają jakość jazdy i osiągi auta. Jak wyjątkową drogę potrafi przejść felga, nim trafi na piastę?

Reklama
Inwestycja w wydajność
Producenci felg odpowiadają potrzebom wymagających klientów i proponują im produkt wykonany przy użyciu najnowocześniejszych technologii – kucia oraz rolowania. Specjalizują się w nich niemieckie firmy z wieloletnim doświadczeniem w motorsporcie: ATS oraz BBS. Felgi rolowane (technologia flow forming) mają w ofercie niemieckie firmy Borbet i ProLine.

Te nowoczesne metody produkcji sprawiają, że zmniejsza się masa pojazdu, co wpływa na osiągi, dynamikę samochodu oraz spalanie. Dzięki kutym i rolowanym obręczom skraca się droga hamowania, poprawia przyspieszenie, a elementy zawieszenia zużywają się dużo wolniej. Wszystko to sprawia, że felgi to nie tylko gwarancja komfortowej i bezpiecznej jazdy, doskonały wygląd samochodu, ale też niezawodna jakość oraz prestiż. – Obręcze wykonane przy użyciu takich technologii są droższe od odlewanych, ale zdecydowanie bardziej wytrzymałe – mówi Filip Biesek, Koordynator Działu Felg w oponeo.pl. – Polecamy je szczególnie kierowcom samochodów klasy premium i SUV, gdyż taki zakup jest dla wymagającego kierowcy doskonałą inwestycją. Samochody z kutymi bądź rolowanymi obręczami to z jednej strony wspaniała wizytówka eleganckiego kierowcy, a drugiej – gwarancja komfortu jazdy na wiele lat.

Kuj póki gorące
Kute felgi dla samochodów koncepcyjnych takich marek jak Jaguar, Lotus, Toyota, Nissan i Ford, do bolidów Formuły Renault 2.0, ale również dla szerokiego odbiorcy tworzy brytyjska firma Team Dynamics. Na samym początku ogniwa produkcji stoją projektanci, którzy w oparciu o analizę naprężeń, symulacji krzepnięcia czy analizę mechanicznej felgi tworzą nowatorskie wzory obręczy. Pomocne są w tym specjalistyczne systemy komputerowego modelowania 3D, które pozwalają stworzyć najpierw trójwymiarowy wzór, a później – z żywicy – prototyp każdego produktu. Dzięki temu w komputerze można obejrzeć wstępny obraz felgi, a na żywo dotknąć modelu. Ułatwia to wprowadzenie ewentualnych poprawek jeszcze nim rozpocznie się produkcja.

Tzw. felgi kute w rzeczywistości… kute nie są. Do ich wyrobu stosuje się aluminium wykorzystywane do produkcji bardzo trwałych części samolotów. Podgrzany do wysokiej temperatury stop poddany jest ogromnym naciskom - w kolejnych wysokotonowych prasach nacisk na formowaną felgę sięga nawet 30 tys. ton. Maszyny wykorzystywane do produkcji obręczy, tak kształtują i ubijają materiał, aż przyjmie on pożądany kształt. Później przy pomocy sterowanych cyfrowo maszyn wycinana jest trójwymiarowa felga. Bryła aluminium jest następnie hartowana. Po kąpieli w chłodnej wodzie otrzymuje ona unikalny numer seryjny - w zależności od składu chemicznego i przeznaczenia – oraz odpowiednie otwory wentylacyjne i instalacyjne.

Nie tylko dla rajdowców
Bryła tak powstałej felgi jest bardzo gęsta, co sprawia, że obręcz jest niezwykle wytrzymała - producenci zapewniają, że nie ma szansy, aby została ona uszkodzona podczas standardowego użytkowania. Sprawdzane jest to poprzez liczne kontrole jakościowe na każdym etapie produkcji. Na inwestycję w obręcze kute chętnie decydują się rajdowcy – zdarza się, że pomimo przebitej opony pozwalają im one dotrzeć do mety bez szwanku. Nie są to jedynie felgi dla wyczynowców. - Technologia ta zainteresować może każdego użytkownika auta ze względu na atrakcyjne parametry, zmniejszoną masę pojazdu oraz lepszą dynamikę auta. Tu jakość jest na pierwszym miejscu – dodaje Filip Biesek z oponeo.pl.

Prześwietl odlew
Firmy takie jak Speedline proponują swoim klientom nowatorskie podejście do tradycyjnego sposobu produkcji. Przy pomocy specjalnie zaprojektowanej maszyny materiał jest formowany na gorąco i wiruje przy wysokich obrotach, aż do uzyskania pożądanego kształtu. Duże znaczenie dla jakości ostatecznego produktu mają tu trzy czynniki: nacisk, prędkość, z jaką poruszają się rolki dociskające aluminium oraz wysoka temperatura, do której podgrzany jest stop. Również w tej metodzie gęstość aluminium jest bardzo duża, dzięki czemu powstała felga jest wytrzymała. Po obróbce cieplnej następuje proces obróbki na wykrawarkach, mycie oraz malowanie. Speedline dba o bardzo szczegółową kontrolę jakości, w której wykorzystuje promienie rentgenowskie pozwalające wychwycić ewentualne błędy.

Dla sportu i na ulicę
Technologia rolowania pozwala wyeliminować wady tradycyjnego odlewania (większą wagę materiału, mniejszą wytrzymałość produktu oraz jego porowatość). Obręcz wyprodukowana w technologii flow forming jest lżejsza, a jednocześnie bardziej wytrzymała od klasycznego odlewu niskociśnieniowego lub grawitacyjnego. Końcowy produkt przypomina felgi kute, ale jest znacznie tańszy. Tak powstały produkt trafia do fabrycznego wyposażenia samochodów wielu europejskich marek choćby Ferrari, Maserati, Lamborghini, Porsche oraz Aston Martin, jak również do aut biorących udział w imprezach sportowych. Dla tych ostatnich Speedline ma coś więcej: felgi ze stopu aluminium oraz magnezu. Wytwarza się je w wyższej temperaturze, a po intensywnym chłodzeniu i obróbce cieplnej otrzymana felga ma napiętą strukturę – zmniejsza się tym samym końcowa masa koła.

Źródło: http://ZielonyDziennik.pl
 
stat4u PortalPOLSKA.pl