Zwykła reklama prasowa i w innych kanałach komunikacji z klientami ma obecnie ograniczone oddziaływanie, z wielu przyczyn. Zarysowuje się zjawisko tzw. “ślepoty reklamowej”, czyli niezauważania reklam z powodu ich nadmiernego rozpowszechnienia i natłoku ofert we wszystkich branżach, którymi nieustannie jesteśmy atakowani. Przestajemy je zauważać. Cennym wyjątkiem jest pozycjonowanie stron internetowych, bo dzięki temu klienci sami decydują o wybieraniu treści, które ich interesują.
A zatem sami zgłaszają słowa kluczowe w wyszukiwarkach i otrzymują oferty żądane przez zainteresowanych określonymi ofertami. Dzięki pozycjonowaniu strony www uzyskujemy więc niezwykle cenną możliwość sprawnego, szybkiego i efektywnego trafiania z ofertą do klientów najbardziej zainteresowanych, a nawet poszukujących właśnie naszej oferty.
Jest to przy tym nie tylko najbardziej skuteczny, ale w dodatku najtańszy sposób docierania do klientów naszej oferty. - Pozycjonowanie stron www może skutecznie podnieść ruch organiczny
– podpowiada Łukasz Wesołowski, znany specjalista pozycjonowania stron www, blogów, sklepów internetowych, menadżer agencji www.Dolp.pl z Olsztyna. - A w pozycjonowaniu strony www bardzo ważną rolę spełnia dobrze przeprowadzony audyt i optymalizacja kodu strony internetowej.
Wiodąca agencja Dolp.pl zajmująca się kompleksowymi usługami w tej dziedzinie oferuje:
|
|
|
- pozycjonowanie ogólne (skuteczny marketing internetowy bez zasięgu geograficznego)
- pozycjonowanie lokalne (frazy eksponujące nazwy miast i miejscowości, regionów, na przykład pozycjonowanie stron Olsztyn)
- pozycjonowanie long-tail (pozycjonowanie
na tzw. długi ogon – skuteczna technika w przypadku na przykład sklepów internetowych)
- pozycjonowanie sklepów internetowych.
|
Samo pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga systematycznych, długofalowych działań. Jest to uwarunkowane najczęściej ofertą asortymentu i ilością wygenerowanych podstron witryny internetowej.
Audyt stron internetowych
Przed rozpoczęciem procesu optymalizacji strony należy bardzo szczegółowo przeprowadzić jej audyt. - Można powiedzieć, że nie ma optymalizacji oraz pozycjonowania przez dobrego audytu
– podkreśla Łukasz Wesołowski. - Jeśli witrynę tworzyła inna osoba i nie bardzo wiadomo, co się
w niej znajduje od strony technicznej to taki audyt można zlecić naszej agencji Dolp.pl. Mamy ogromne doświadczenie w tej dziedzinie.
Jedne z najważniejszych elementów składowych audytu to:
- analiza techniczna nagłówków sekcji head oraz body
- czas ładowania się strony
- optymalizacja obrazów
- wskazanie błędnego linkowania wewnętrznego serwisu
- kanoniczność adresów URL
- opisy meta title oraz meta description
Oraz wiele innych elementów, które mogą być przedstawione w odpowiednim raporcie.
Optymalizacja stron internetowych
Po przeprowadzonym audycie należy wprowadzić w życie poprawki, które zostały wykazane w raporcie. Optymalizacja stron www z pewnością poprawi widoczność witryny. Prawidłowo przeprowadzony audyt i optymalizacja stron pozwala budować autorytet strony i tym samym pozyskiwać wielu nowych odbiorców. Sama optymalizacja polega na poprawianiu danych na stronie w taki sposób, aby była ona najbardziej przyjazna dla robotów wyszukiwarki Google.
Przed przystąpieniem do pozycjonowania stron w Google należy wdrożyć zalecenia wskazane w audycie. Sam proces optymalizacji witryny jest zabiegiem czasochłonnym i uzależniony jest od ilości poprawek. Dobrze stworzona strona internetowa, która jest konstruowana z zachowaniem jakości elementów uwzględnianych przy SEO to znaczący atut w rozwoju firmy i największe wsparcie procesu powszechnego docierania z ofertą do możliwie licznych klientów.
Link building w procesie SEO
Specjaliści branży doskonale wiedzą, że często jeden dobry link zadziała lepiej niż sto średnich. W ramach link buildingu można pozyskiwać linki:
- z blogów (komentarze, artykuły, site-wide)
- z forów tematycznych i dyskusyjnych (profile, sygnatury, posty)
- z profili Web 2.0 (linki profilowe otoczone tekstem ze stron Web 2.0)
- z katalogów stron (katalogi seo, branżowe, firm)
- z NAP (są to witryny oferujące usługi).
Taktyka pozyskiwania linków
Pozyskiwanie linków zewnętrznych z wysoko notowanych stron to z pewnością ważny, o ile nie kluczowy element skutecznego pozycjonowania witryny. Odpowiednio pozyskane linki wywierają bardzo duży wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce Google. Link building (czyli pozyskiwanie linków) to w dużym uproszczeniu wstawianie hiperłącza na różnych tematycznych stronach w internecie. Rozróżniane są linki wewnętrzne i zewnętrzne, w zależności od charakteru danego linku:
- linki wewnętrzne – dodawane są w obrębie jednej witryny internetowej i prowadzą np. do jej podstron
- linki zewnętrzne – tworzone na innych stronach www, gdzie odnośnik przekieruje użytkownika na pozycjonowaną stronę.
Im wyższy współczynnik PageRank (aktualnie ukryty) witryny, na której widnieje link – tym lepiej. Tego rodzaju hiperłącza umieszcza się między innymi na portalach społecznościowych, blogach, forach bądź w merytorycznych artykułach prasowych i promocyjnych.
PageRank - kluczowe narzędzie sortowania stron w wynikach wyszukiwania
Gdy internauta wpisuje dane w wyszukiwarce, algorytm Google dokonuje badania, jakie strony w jego indeksie są z nimi ściśle powiązane. Wtedy okazuje się, że wyniki należy liczyć w dziesiątkach tysięcy, setkach lub nawet milionach. - Wtedy do gry wkracza PageRank i to on w pewnym stopniu sortuje znalezione strony – wyjaśnia Łukasz Wesołowski. - Podstawą tego procesu są kryteria jakości profilu linków – algorytm bada je, a następnie przypisuje każdej stronie wartości od 1 do 10.
Im więcej witryn z treściami wysokiej jakości posiada hiperłącza do danej strony, tym większy ma ona autorytet w „oczach” PageRank. Ujmując całość w prostych słowach, algorytm ten odczytuje linki jako rekomendacje. W takim przypadku, duża ilość linków do danej strony to podstawowy znak, że jest ona miejscem interesującym. Pamiętać należy jednak o tym, że sytuacja ta ma ogromne znaczenie tylko wtedy, gdy strona linkująca posiada wysokiej jakości merytoryczne treści.
Przedstawiony algorytm Google jest jednak tylko jednym z wielu elementów decydujących o ostatecznej pozycji danej strony wśród wyników wyszukiwania, a wprowadzane do kodu aktualizacje powodują, że z czasem zastępują jego działania inne narzędzia.
Algorytm Panda oraz Pingwin
Kara algorytmiczna poważnie wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce Google i nie ma wątpliwości, że kopiowanie treści to gra niewarta świeczki. Czym jest Panda? Jej podstawowym zadaniem jest ukaranie stron o niskiej jakości treściach, które nie niosą żadnej wartości dla użytkownika. W pierwszej kolejności algorytm uderza w strony zasypane spamem, ponieważ najczęściej cechują się sztucznie generowanymi treściami.
Jeśli jednak witryna posiada dobre jakościowo teksty, które zostały przemyślanie utworzone, to spadki widoczności w wyszukiwarce mogą pojawić się podczas obecności zduplikowanych treści w obrębie podstron (tj. duplicate content). Warto dodać, że Panda dotyczy całej strony internetowej – więc jeśli pod danym linkiem znajdzie się fragment treści niskiej jakości, to spadek widoczności w wyszukiwarce dotknie całą witrynę Zależności między wysokim autorytetem domen, z których pochodzi link, a pozycją w Google są bardzo silne i nie należy ich bagatelizować. Jeśli strona linkująca została ukarana poprzez algorytm Panda ze względu na słabą jakościowo treść, to automatycznie link building osłabnie i nie ma co do tego żadnych wątpliwości.
Jeszcze lepszym dowodem na silne powiązanie między pozyskiwaniem linków na stronach wysokiej jakości, a pozycją w wyszukiwarce jest algorytm Pingwin. To inteligentne narzędzie, które ma za zadanie karać strony posiadające nienaturalny profil linków oraz wiele hiperłączy spamerskich. Pingwin jest algorytmem dotyczącym wszelkich linków i dokładnie bada źródło każdej strony.
W celu uniknięcia kary, uwagę należy zwrócić przede wszystkim na oczyszczanie szkodliwych i nienaturalnych przekierowań. Jeśli linki będą umieszczane na witrynach wysokiej jakości, które działają zgodnie z zasadami Google i nie zostały objęte karą algorytmiczną, to konsekwencje widoczne staną się w dość krótkim czasie. Algorytmy wyszukiwarki są na tyle rozbudowane, że rozpoznają takie działania i pozwolą linkowanej witrynie osiągnąć zdecydowanie lepszą pozycję.
Wysokiej jakości treści, a pozycja w wyszukiwarce
Zdecydowanie korzystniejszą opcją jest dodawanie na stronie dłuższych treści publicystycznych, informacyjnych i promocyjnych, które poruszają jakiś istotny temat, niż „wrzucenie” krótkiego, nic nie wnoszącego tekstu. Jednym z powodów tworzących takie zalecenie jest pozycjonowanie long-tail. To dobranie fraz kluczowych, które składają się z kilku słów, które razem tworzą zgraną całość. Dobra jakościowo treść to liczne korzyści, które przekładają się na eksponowane wyniki wyszukiwania Google oraz pomagają w pozyskiwaniu wartościowych linków.
Słowa dwu i trzywyrazowe stanowią około połowy zapytań w wyszukiwarkach. Wykorzystanie tak złożonych wyrazów umożliwia zwiększenie ruchu na stronie. Natomiast ich jednowyrazowe odpowiedniki to nieco ponad 20% wszystkich zapytań. Dzięki tworzeniu dłuższych treści pojawia się o wiele większa szansa na nieświadomie połączenia kilku słów kluczowych, których wcześniej nie brano pod uwagę. Wyczerpująca, długa i wysokiej jakości treść - z pewnością jest kluczowym narzędziem efektywnego pozycjonowania.
Wyszukiwarka Google traktuje o wiele lepiej pozyskiwanie linków ze stron, na których znaleźć można wysokiej jakości treść, niż hiperłącza pochodzące ze źródeł o małej ilości treści, na dodatek niskiej jakości. Ponadto, długi i ciekawy tekst to dobry sposób na utrzymanie użytkownika na dłuższy czas. Jeżeli strona i zawarta w niej treść go zainteresują, wydłuży się czas trwania sesji, co ma bardzo pozytywny wpływ na pozycjonowanie SEO i pozycję w wyszukiwarce. Dzięki rozbudowie bloga, tworzeniu artykułów i poradników można stworzyć frazy long-tail, często w pełni przypadkowo.
Powodów, dla których warto na stronie mieć wysokiej jakości treści jest więc kilka. Pomijając fakt, że merytoryczny tekst ma wartość sentymentalną i przyciąga użytkownika, skupić należy się na zaawansowanych algorytmach, które Google ciągle udoskonala. Posiadanie unikalnej treści sprawia, że można zoptymalizować ją maksymalnie pod kątem SEO. Ważne jednak jest, aby nie publikować kopii tekstu w obrębie jednej witryny. Jeśli nie dostosujemy się do tej zasady, algorytm Google oznaczy stronę jako „duplicate content”, co oznacza z języka angielskiego „powtórzona treść”. Strony internetowe, których treści częściowo lub w całości zostały skopiowane na dany serwis lub powtarzają się na wielu podstronach nazywamy właśnie duplicate content. Takie teksty to szereg nieprzyjemności i kar ze strony algorytmu Google, bowiem powielone teksty błyskawicznie spostrzega Panda, po czym bezlitośnie przechodzi do działania.
Warto pozyskiwać linki w odpowiednim miejscu
Unikalna i dobra treść stworzona zgodnie z zasadami SEO to klucz do wysokiej noty podczas wyszukiwania. Każdy właściciel danej witryny chce być widoczny w sieci, jednak nie zawsze wie, jak tego dokonać. - Poza cierpliwością i godzinami spędzonymi przed komputerem, warto zapoznać się z zasadami funkcjonowania Google i jego algorytmami. Jak się okazuje, to bardzo mądre narzędzia, a podpadnięcie jednemu z algorytmów może być fatalne w skutkach i skończyć się brakiem ruchu na stronie - podpowiada Łukasz Wesołowski.
Dlatego warto dbać o umieszczanie na stronie internetowej tylko wartościowych i unikalnych treści, które nie zostały skopiowane.
Więcej na stronach: Dolp.pl