Szczawnica
Spotkanie w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego związanego ze sportowo-narciarskim wykorzystaniem góry Jarmuta

W dniu wczorajszym w Urzędzie Miasta w Szczawnicy odbyło się zorganizowane przez Burmistrza Miasta Grzegorza Niezgodę spotkanie w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego związanego ze sportowo-narciarskim wykorzystaniem góry Jarmuta. Uczestnikami spotkania byli również Przewodniczący Rady Kazimierz Zachwieja, kilku przedstawicieli Rady Miejskiej, Prezes Spółki Trans Południe – Marek Pijar oraz właściciele działek leżących w miejscu planowanej stacji dolnej oraz parkingu przy wyciągu.

Reklama

Inicjatywa powstania stacji na Jarmutę jest kontynuowana już od roku 2008. Wówczas rozpoczęła się współpraca samorządu Szczawnicy z zainteresowanym inwestorem firmą Trans Południe z Dębicy. W okresie ostatnich 7 lat zostało skupione kilkanaście działek niezbędnych do realizacji tej inwestycji, została przeprowadzona zmiana studium umożliwiająca planowanie stacji narciarskiej w tym miejscu, oraz przystąpiono do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego dla Jarmuty. Dokument planu został uzgodniony pozytywnie z wszystkimi instytucjami z którymi zobligowany był uzyskać stosowne zgody, w tym przede wszystkim z Regionalną Dyrekcją Ochrony Przyrody która również dopuściła możliwość realizacji tego przedsięwzięcia. W najbliższym czasie uchwała o uchwaleniu planu zagospodarowania przestrzennego zostanie poddana do zatwierdzenia przez Radę Miejską.

Spotkaliśmy się z mieszkańcami od których zależy czy powstanie ta stacja narciarska. W chwili obecnej jest to jedyna z inicjatyw narciarskich w Szczawnicy która ma realne szanse zaistnienia w najbliższej przyszłości. Nasze starania związane z Durbaszką, czy rozbudową stacji na Palenicy napotkały na duży sprzeciw przede wszystkim instytucji uzgadniających tamte propozycje. W przypadku Jarmuty po wielu staraniach udało nam się przebrnąć etap uzgodnień. Jest to jedyna szansa na nową infrastrukturę w Szczawnicy, a w przypadku Jarmuty takie zapisy w planie jakie zostały zaproponowane pozwalają wybudować w tym miejscu stację. 
Po spotkaniu z pozostałą już częścią właścicieli działek niezbędnych do wykupu nie jestem optymistą w tym temacie. Staraliśmy się rozwiać wszelkie wątpliwości, a inwestor zaproponować różne rozwiązania – wykup działek, zamianę działek, czy też przystąpienie do spółki i mam wrażenie że przez kilka osób żadna z tych propozycji nie zostanie zaakceptowana. 
Własność prywatna w dzisiejszych czasach jest decydująca, ale jako władze samorządowe poprzez uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego dla Jarmuty musimy zabezpieczyć zagospodarowanie tego terenu nawet w odległej przyszłości jako terenu pod stację narciarską. Jeżeli przyzwolimy na budownictwo jednorodzinne lub pensjonatowe w tym miejscu to zablokujemy Jarmutę a tym samym zablokujemy jedną z możliwości rozwoju Szczawnicy również w okresie zimowym
 – Grzegorz Niezgoda – Burmistrz Miasta i Gminy Szczawnica.


Firma Trans Południe wykupiła dotychczas pod dolną stację Jarmuty 12 działek z niezbędnych 21 co stanowi 57 %, z działek niezbędnych pod górną stację zostało wykupione 50 %, natomiast pod zabezpieczenie miejsc parkingowych z 13 niezbędnych działek zostało wykupionych 3. W większości działki w tym rejonie to wąskie paski uprawne które w dotychczas obowiązujących dokumentach były jako działki rolne z uwagi właśnie na ich wielkość.

stat4u PortalPOLSKA.pl