Wiele miast (374)
Ponad 200 komfortowych peronów w tym roku

90 nowych i zmodernizowanych peronów udostępnił pasażerom kolei w tym roku zarządca narodowej sieci linii kolejowych. Do grudnia oddanych zostanie jeszcze około 150 tego typu obiektów. To jeden z efektów największego w historii programu modernizacji infrastruktury kolejowej realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Reklama
Nowe perony są budowane i modernizowane z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pasażerów. Wygodę zapewniają nie tylko ławki i wiaty oraz elementy architektoniczne umożliwiające przemieszczanie się osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, ale także odpowiednia wysokość obiektów ułatwiająca wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Standardowo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. instalują elementy oznaczenia, które umożliwiają bezpieczne poruszanie się osobom niedowidzącym. Na wielu peronach montowany jest także monitoring.

Pozytywne zmiany w całej Polsce

Udogodnienia tego typu pojawiają się na peronach w całej Polsce. Tylko w ciągu ostatnich kilku tygodni oddano do eksploatacji obiekty m.in. w Piotrkowie Trybunalskim, Łodzi Widzewie, Dąbrowie Górniczej Zębowicach, Dusznikach Zdroju, Strzelcach Opolskich, Fosowskich, Pucku, Władysławowie, Kuźnicy oraz Jastarni.


Grodzisk Mazowiecki

Zmiany najlepiej widoczne są  w tych lokalizacjach, gdzie roboty przebiegają etapami. Przykładem jest stacja Łódź Widzew, na której w szybkim tempie wyrosło zadaszenie na nowym peronem nr 3, a teraz trwa jego rozbudowa aż do budynku dworca. Po zakończeniu modernizacji peronów na stacji Łódź Widzew będą trzy nowe perony nakryte rozległą wiatą oraz dziesięć torów. Na perony ma prowadzić przejście podziemne, które zostanie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz opiekunów z dziećmi.
 
Stare kontrastuje z nowym

Podobna sytuacja ma miejsce w Grodzisku Mazowieckim, gdzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oddały do użytku wyremontowaną część tzw. peronu wyspowego. Nowa nawierzchnia wykonana z estetycznej kostki oraz z płyt antypoślizgowych z zaznaczonym pasem bezpieczeństwa, sygnalizującym osobom niedowidzącym bliskość krawędzi, kontrastuje ze zdewastowaną starą częścią, która niebawem będzie przechodzić kompleksowy remont.


Łódź Widzew

Powody do zadowolenia mają także mieszkańcy m.in. Chrustów Nowych, Rokicin, Łaznowa, Radomska czy Rudnik koło Częstochowy, którzy dzięki inwestycjom zarządcy infrastruktury, czekają na pociąg w zdecydowanie lepszych warunkach. W ramach rewitalizacji linii kolejowej nr 1 Warszawa – Katowice na liczącym 125 km odcinku Koluszki – Częstochowa większość obiektów zyskała nowe oświetlenie i nagłośnienie oraz elementy małej architektury.

– Zbudowaliśmy również specjalne pochylnie, które ułatwiają dostanie się na peron osobom starszym, opiekunom z dziećmi w wózkach, rowerzystom oraz osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Z kolei osoby niewidome, dzięki zastosowanej specjalnej nawierzchni, będą mogły rozpoznać, gdzie znajduje się krawędź peronu – informuje Karol Pyszyński, kierownik kontraktu  z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.


Piotrków Trybunalski

Pozytywne zmiany, jakie zachodzą na kolei, odczuwalne już są również na zrewitalizowanej linii kolejowej nr 144 na odcinku Opole – Fosowskie, gdzie na 8 stacjach i przystankach za zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podwyższone i odnowione zostały perony. Obiekty zyskały także nowe oświetlenie, wiaty i ławki.

700 komfortowych peronów w trzy lata

Nowe perony powstają w ramach największego w historii polskich kolei programu modernizacji narodowej sieci kolejowej. Tylko w tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczą na ten cel ponad 7 mld zł. Środki te pozwolą na oddanie do eksploatacji ponad 200 komfortowych peronów na stacjach i przystankach w całym kraju. W latach 2013-2015 pasażerom udostępnionych zostanie około 700 tego typu obiektów.

Maciej Dutkiewicz
Zespół prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
stat4u PortalPOLSKA.pl