Kultura Edukacja
O polsko-chilijskich możliwościach inwestycyjnych w Warszawie
Dynamiczny wzrost wartości handlu między Polską i Chile, który w dużym stopniu jest efektem zagranicznej ekspansji polskich firm, to szansa dla krajowych przedsiębiorstw na zdobycie nowych rynków. Przekonywali o tym przedstawiciele KGHM, placówek dyplomatycznych Polski i Chile oraz polskiego rządu – Ministerstwa Skarbu Państwa i Ministerstwa Spraw Zagranicznych – podczas Polsko-Chilijskiego Seminarium Inwestycyjnego w Warszawie.
Właśnie możliwościom inwestycyjnym, jakie otwierają się przed polskimi firmami w Chile, poświęcone było seminarium, które 17 lipca odbyło się na Stadionie Narodowym w Warszawie.
– Cieszę się, że wśród polskich przedsiębiorców rośnie zainteresowanie chilijskim rynkiem. To szczególnie istotne w kontekście realizowanych przez KGHM projektów inwestycyjnych, szczególnie budowy kopalni Sierra Gorda. Stanowią one nowy rozdział w gospodarczych relacjach między Polską a Chile i otwierają przed polskimi podmiotami szerokie możliwości rozwoju. Chcemy dzielić się z firmami i instytucjami badawczymi zdobytą wiedzą tak, aby ułatwić im rozwój poprzez międzynarodową ekspansję i konsekwentne zdobywanie nowych rynków – powiedział na powitanie Herbert Wirth, prezes KGHM.
Szczegółowe informacje o sposobach realizowania zamówień dla międzynarodowych projektów i przykłady polskich dostawców przedstawił Marek Bednarz, dyrektor naczelny Centralnego Biura Zakupów KGHM. Podczas seminarium wystąpili także Zdzisław Gawlik, sekretarz stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, oraz Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. - Kopalnia w Sierra Gorda to doskonały przykład ekspansji zagranicznej Polski. Pokazuje to, że polskie firmy mają i potrafią wykorzystywać potencjał rozwoju. Wśród nich są także podmioty z udziałem Skarbu Państwa. Jeśli biznes ma potencjał by przekroczyć granice, MSP wspiera zarządy spółek w tego rodzaju inicjatywach. W ten sposób chcemy budować polską markę na świecie i dać firmom możliwość zdobywania nowych kompetencji i know-how - powiedział Zdzisław Gawlik, wiceminister Skarbu Państwa.
Prelekcje na temat wyzwań w rozwoju inwestycji i wymiany handlowej między Polską a Chile wygłosili Alfredo García Castelblanco, ambasador Chile w Polsce, oraz Aleksandra Piątkowska, ambasador Polski w Chile.
– Od kilku lat możemy obserwować dynamiczny wzrost inwestycji zagranicznych na chilijskim rynku. Ich suma wyniosła w zeszłym roku ponad 20 mld USD, natomiast w pierwszym kwartale 2014 roku – ponad 7 mld USD. Ten wynik robi wrażenie, ale potencjał gospodarczy naszego kraju na pewno zachęci jeszcze wielu inwestorów – powiedział ambasador Castelblanco.
W ostatnich latach sukcesywnie rosną wskaźniki wzajemnych obrotów handlowych pomiędzy Polską a Chile. Wartość eksportu z Chile do Polski wynosi niemal 258 milionów USD. Eksport z Polski do Chile to 0,13% całego importu chilijskiego a jego wartość wynosi ponad 94 mln USD. Współpracę gospodarczą między Polską i Chile reguluje zawarte w 2002 roku Porozumienie o Stowarzyszeniu Gospodarczym, Konsultacjach Politycznych i Współpracy między Unią Europejską i Chile, a także umowa międzyrządowa Polski i Chile z 2000 roku, w sprawie wzajemnego popierania i ochrony inwestycji. Oba kraje podpisały również dwustronną konwencję ws. unikania podwójnego opodatkowania. Dzięki działaniom wspierającym rozwój wzajemnej wymiany handlowej, Polska korzysta z zerowej stawki celnej. To jeden z powodów, dla którego coraz więcej polskich przedsiębiorców zaczyna inwestować na chilijskim rynku.
Chile słynie z ogromnych bogactw naturalnych, które czynią ten kraj producentem i eksporterem światowej klasy. Geograficzna specyfika kraju, który rozciąga się przez prawie wszystkie strefy klimatyczne, daje niespotykane gdzie indziej możliwości uprawy, hodowli i połowów. Obecnie Chile plasuje się na 17. miejscu na świecie pod względem eksportu produktów spożywczych, z perspektywą wejścia do czołowej dziesiątki w ciągu najbliższych lat. Chile to niekwestionowany lider światowego eksportu wina, świeżych, mrożonych i suszonych owoców, produktów mleczarskich i mięsa, a także ryb i owoców morza.
Organizatorem Polsko-Chilijskiego Seminarium Inwestycyjnego był KGHM Polska Miedź S.A. Współorganizatorami i patronami honorowymi Seminarium byli ProChile – instytucja podległa Ministerstwu Spraw Zagranicznych Chile, odpowiedzialna za promowanie eksportu towarów i usług oraz zachęcanie do inwestycji i turystyki w Chile – a także Ministerstwo Skarbu Państwa i Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej.
Departament Komunikacji KGHM
-
Jak wybrać półkotapczan?
-
Księga oszczędnościowa..
-
Jak wybrać idealne kolczyki na..
-
Czy każdy może napisać powieść?..
-
Noclegi apartamenty Róża Wiatrów..
-
Bezpłatne webinarium pt. Czy..
-
Kurtyny spawalnicze i ich..
-
Dieta ketogeniczna – czym jest,..
-
Węże strażackie: Kluczowe..
-
Automatyczny Trading Krypto dla..
-
Centrum Leczenia Jelit w Poznaniu..
-
AG.pl oferuje szeroki asortyment..
-
Klinika Centrum Terapii Jelit –..
-
Serwis Niedźwiedzia w Luboniu -..
-
Pyłek pszczeli - właściwości,..
-
Miód Gryczany - Cudowny Dar Natury
-
Wydajne i bezawaryjne kasy..
-
Jak przygotować samochód do..
-
Carpathian Startup Fest 2024...
-
Bezpieczeństwo na Wodzie:..
-
Pielęgnacja zasłon tkaninowych:..
-
Cynamon jako skuteczny sposób na..
-
Borowik Szatański, Borowik Ponury..
-
Ślad czeskich kopaczy kryptowalut..