Wiele miast (2)

MSW, Poczta Polska i policja ostrzegają przed oszustami

7 września, na konferencji w Toruniu, wiceminister spraw wewnętrznych, Grzegorz Karpiński zainaugurował wspólny program MSW, Poczty Polskiej i policji pod wymowną nazwą Nie daj się nabrać "na wnuczka" i "na policjanta". Jego celem jest ostrzeżenie przed kradzieżami właśnie tymi metodami.

Reklama
7 września, o godz. 10:00, w placówce Poczty Polskiej w Toruniu przy ul. Mickiewicza 61 odbyła się konferencja, podczas której wiceminister spraw wewnętrznych, Grzegorz Karpiński zainaugurował wspólny program MSW, Poczty Polskiej i policji przeciwko oszustom.  
 
Program pn. Nie daj się nabrać "na wnuczka" i "na policjanta" jest adresowany do osób, które odbiorą w swoim domu telefon od oszustów podających się za członka rodziny lub będą podszywać się za pracownika zawodów społecznego zaufania: policjanta, funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego Policji, prokuratora, sędziego, adwokata, itp. Teraz w walkę z przestępcami zaangażowali są pracownicy Poczty Polskiej, którzy będą przekazywać swoim klientom ulotki ostrzegające przed metodami stosowanymi przez oszustów. Ponadto we wszystkich placówkach poczty będą rozwieszone plakaty informujące o socjotechnikach stosowanych przez oszustów, które doprowadzają do utraty oszczędności całego życia.
 
Policja ostrzega przed tzw. oszustwami „na wnuczka”. Prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty. Funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. W ostatnim czasie często wykorzystywaną metodą jest tzw. oszustwo „na policjanta” lub funkcjonariusza CBŚP. 
 
Jak działają sprawcy?
Sposób działania sprawców jest podobny. Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny, najczęściej wnuczka. Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie.
 
Oszuści są bezwzględni, umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby.
Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy, do ofiary dzwoni kolejna, podająca się za funkcjonariusza CBŚP lub policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta. "Fałszywy funkcjonariusz" podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki. Prosi, aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.
 
Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się lub sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podający się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował. Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.
 
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Należy zachować ostrożność. Jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności. Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
 
Pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze policji nigdy nie informują o prowadzonych sprawach telefonicznie. Nigdy nie proszą też o przekazanie jakiejkolwiek gotówki. W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon za policjanta, zakończmy rozmowę telefoniczną. Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
 
Zwracamy się z apelem do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Spotykamy się nieraz z członkami rodziny, z którymi na co dzień nie mamy kontaktu. Wykorzystajmy sposobność i ostrzegajmy bliskich przed zagrożeniami. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.
 
Link do akcji na stronie MSW: https://msw.gov.pl/pl/aktualnosci/13666,Wiceszef-MSW-przestrzega-przed-oszustami.html (jkd)

 
stat4u PortalPOLSKA.pl