Wiele miast (374)
Konie – polska tradycja i polska specjalność

Koń to niezwykle bliski Polakom temat malarski. Dzięki swojej urodzie, pracowitości, sile i odwadze to zwierzę od zawsze zwracało na siebie powszechną uwagę. Koń towarzyszył naszym rodakom w pracy i zabawie, w czasie pokoju i na wojennych zawieruchach.
 
Ponadto husaria czy ułani to formacje wojskowe, które głęboko wryły się w świadomość Polaków, tworząc mit odważnego i niepoddającego się wojownika, stającego w obronie wolności. 

Repr.: Józef Brandt, Atak kawalerii ok. 1880, olej na płótnie, 51,5 x 98 cm, własność prywatna

Reklama
Konie w tradycji polskiej
 
Polska historia oraz tradycja narodowa nie może być rozpatrywana w oderwaniu od towarzyszącego człowiekowi w niemal każdych okolicznościach konia. Roli tego zwierzęcia z pewnością nie można przecenić. Służył on zarazem zaściankowej szlachcie, jak i magnaterii czy rycerstwu. Bez jego pomocy chłopi cierpieli biedę. Był wiernym towarzyszem niedoli podczas wszystkich działań wojennych, które przetoczyły się przez całą historię państwa polskiego. Brał czynny udział w obronie granic i podczas
zrywów niepodległościowych. Bez niego nie istniałaby wspaniała, znana i ceniona w całej Europie polska formacja wojskowa husaria oraz szybcy i niezwykle skuteczni ułani. 
 
Bez koni nie byłoby transportu – zaprzęgane do bryczek, sań, powozów, bogatych karet czy zwykłych wozów umożliwiały przewożenie towarów i osób na dalsze odległości. Z powodzeniem jeżdżono na nich wierzchem.
 
Co więcej, były głównymi zwierzętami pociągowymi, do których zaprzęgano pługi i inne urządzenia rolnicze przeznaczone do uprawy ziemi.  Służyły także w kopalniach oraz innych przedsiębiorstwach do przewożenia ciężkich ładunków. 
   
Józef Chełmoński, Kozak na koniu, 1907 r.  Olej na płótnie. 105 x 136 cm. Muzeum Narodowe w Warszawie


Konie w malarstwie
 
W efekcie tę niewątpliwą wspólną i wielowiekową zażyłość pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem zaczęli uwieczniać także artyści. Koń stał się jednym z ulubionych tematów w polskim malarstwie w XIX i XX wieku. 
 
Już w XVI wieku artyści malarze rozpoczęli eksplorację tematu związanego z końmi, przedstawiając je na polskich portretach, jednakże to dopiero w XIX i XX wieku koń został potraktowany jako pełnoprawny aktor w grze zwanej życiem i wraz z człowiekiem zaczął być, jak równy z równym, przedstawiany na różnego rodzaju obrazach.
 
Konie stały się sposobem na nawiązanie w trudnych czasach zaborów do idei wolności narodu polskiego. Dzięki nim, między innymi powstały wspaniałe dzieła przedstawiające polskie sukcesy wojskowe, takie jak Bitwa pod Grunwaldem Jana Matejki czy Bitwa pod Wiedniem Józefa Brandta. Motyw koni przewija się stale w malarstwie, dotykając niejednokrotnie dążeń narodowowyzwoleńczych Polaków. Sceny z powstań listopadowego i styczniowego były jednymi z ulubionych tematów największych malarzy tamtego czasu: Wojciecha Kossaka i Artura Grottgera. 

Bez wątpienia jest to malarstwo o charakterze realistycznym, które, oprócz tematów stricte historycznych i narodowo-wyzwoleńczych, zajmuje się także sprawami życia szlachty, magnaterii oraz chłopów. Na obrazach przedstawiono codzienne obyczaje polskich miast i wsi, bogactwo scen

Repr.: Władysław Podkowiński, Szał uniesień, 1894, olej na płótnie, 310 x 275 cm, Muzeum Narodowe, Kraków
   
rodzajowych obejmujących wesela, kuligi, targi, polowania, przejażdżki wierzchem. Warto dodać, że w tym okresie koń jako obiekt malarski został szczególnie doceniony przez niektórych artystów, między innymi przez Jana Matejkę, Juliusza Holzmülera czy Adama Chmielowskiego, którzy tworzyli swego rodzaju portrety koni. 
 
 
Obrazy z tego okresu należą do najpopularniejszych polskich dzieł sztuki. W XIX i XX wieku tematem koni zajmowali się najwięksi i najbardziej znani polscy malarze – oprócz już wymienionych, również Józef Chełmoński, Józef Brandt, trzej Kossakowie (Juliusz, Wojciech i Jerzy) czy Artur Grottger. Nie można także pominąć (być może mniej znanych szerokiej publiczności) twórców, jak Piotr Michałowski, Henryk Rodakowski, January Suchodolski, Maksymilian Gierymski czy Alfred Wierusz-Kowalski. Warto przywołać również niebanalny obraz Władysława Podkowińskiego pod wiele mówiącym tytułem: Szał uniesień przedstawiający kolejne doskonałe studium końskiej sylwetki. 


Konie w nowoczesnej dekoracji pomieszczeń
 
Konie to z pewnością niezwykle interesujący temat, który wśród Polaków znajduje wyjątkowe uznanie. Widać to zarówno na aukcjach dzieł sztuki, jak i muzeach. Obrazy przedstawiające konie są
także jednymi z częściej spotykanych tematów umieszczanych na ścianach polskich domów.

Bez wątpienia motyw ten doda każdemu wnętrzu szczególnego dynamizmu, będąc jednocześnie jednym z bardziej interesujących ozdób. 
 
Obrazy te doskonale komponować się będą z tradycyjnymi wnętrzami, w których dodatkowo podkreślą klasykę detali i wykończenia. Ciekawym rozwiązaniem dla amatorów hippingu, którzy jednak dysponują potrzebą otaczania się bardziej nowoczesnymi detalami dekoracyjnymi, są na przykład fototapety nawiązujące do tematyki jeździeckiej. Na tle nowoczesnych wnętrz doskonale prezentować się będą duże dekoracyjne wzory przedstawiające na przykład studium końskiej głowy, zarówno w ujęciu klasycznym, jak i graficznym.
 
Większości z nas nie stać na to, by swoje mieszkania ozdobić oryginalnymi działami sztuki, ale w tym przypadku z pomocą przychodzą ogólnie dostępne reprodukcje. Miłośnicy koni mogą również ozdobić swoje ściany plakatami.
 
W sklepach dekoratorskich znajdziemy wiele konnych motywów, na przykład na
   
Konie na fototapecie, http://myloview.pl/dla-domu/fototapeta-biale-konie-w-kurzu-nr-17C6C4
poduszkach lub w postaci ozdobnych figurek. Te wspaniałe, dystyngowane i obdarzone wdziękiem zwierzęta z pewnością zasługują na to, aby wykorzystać ich wizerunki do aranżacji naszych pomieszczeń.
 
 
Publikacja staraniem sklepu z fototapetami www.Myloviev.pl
 
(ac)

 
stat4u PortalPOLSKA.pl