Łazienka należy do tych pomieszczeń, w których codziennie spędzamy wiele czasu. Poranna toaleta, makijaż, pranie czy kąpiel relaksacyjna – niezależnie od tego, co robimy, chcemy, by wnętrze łazienki było jednocześnie przytulne i eleganckie. Jakie trendy panują w aranżacji polskich łazienek? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w raporcie najpopularniejszego portalu wnętrzarskiego Homebook.pl „Jaką łazienkę mają Polacy?”.
Badania zostały przeprowadzone na przełomie maja i czerwca bieżącego roku, a udział w nich wzięło 1168 kobiet oraz 103 mężczyzn. Pierwszym poruszonym w raporcie tematem była wielkość posiadanej łazienki. W domach aż 73% respondentów, znajduje się łazienka o powierzchni do 10m². Posiadaczami łazienek o wielkości od 11 do 15 m² jest tylko 20% ankietowanych, a zaledwie 7% z nas może pochwalić się metrażem większym niż 16m².
„Ten wynik nie jest dla zaskakujący, jest bowiem zależny od łącznej powierzchni mieszkania lub domu. Łazienki w blokach zazwyczaj, choć nie jest to zasadą, są niewielkie, co pozwala na zagospodarowanie większej przestrzeni na część mieszkalną. Bardzo często z tego samego powodu osoby, które budują dom od podstaw, rezygnują z projektowania dużych łazienek na rzecz dodatkowej sypialni lub większego salonu – czasami decydują się też na dwie mniejsze łazienki usytuowane na różnych poziomach kondygnacji” – mówi
Anna Poprawska, projektantka wnętrz z portalu Homebook.pl.
Wyposażenie łazienki
Z przeprowadzonego badania wynika, iż 86% z nas posiada łazienkę połączoną z toaletą. Spośród tych osób aż 70% odpowiedziało, że ma zamontowaną wiszącą misę WC. Posiadaczy bidetów jest niewielu – zaledwie 17% respondentów zdecydowało się na to rozwiązanie. „Nasze badanie poruszyło również jedną z podstawowych kwestii dotyczących łazienek – wanna czy prysznic? Wyniki rozłożyły się niemal po równo. 36% respondentów odpowiedziało, że są posiadaczami wanny, natomiast
osób, które zdecydowały się na prysznic lub oba te urządzenia jest po 32%. Zbliżone wyniki nie pozwalają jednoznacznie potwierdzić konkretnego trendu w aranżacji wyposażenia polskiej łazienki. Co więcej, spośród osób posiadających wannę, aż 88% zdecydowało się na wannę w zabudowie. Najczęściej wybieranym kształtem wanny jest prostokąt – na niego zdecydowało się 65% respondentów. Właściciele pryszniców gustują w zróżnicowanych rozwiązaniach - raport Homebook.pl dowodzi, że 33% ankietowanych posiada kabinę prysznicową typu walk - in z odpływem liniowym. Natomiast półokrągły i prostokątny kształt brodzika cieszy się zbliżoną popularnością – 19% respondentów zdecydowało się na obły prysznic, a 18% - na kanciasty. Co ciekawe, aż 79% ankietowanych nie ma w łazience zawieszonego parawanu ani zasłony. W raporcie została poruszona także kwestia zamontowania umywalki. Zdecydowana większość z nas – 41,2% - posiada umywalkę stawianą lub nablatową. Polacy decydują się też na umywalki wiszące, wpuszczone w blat oraz, coraz rzadziej, meblowe.
„Mogłoby się wydawać, że łazienka jest najbardziej popularnym miejscem umiejscowienia pralki. Jednak według przeprowadzonego badania wynika, że aż 39% respondentów zdecydowało się na postawienie jej w pralni lub kotłowni. Jest to zabieg wykonywany najczęściej przez posiadaczy domów jednorodzinnych, ale również w sytuacji, w której niewielki metraż łazienki nie pozwala na wstawienie dodatkowego urządzenia. Dzięki temu możemy zyskać na powierzchni, a w skrajnych przypadkach unikniemy wprowadzenia chaosu do małego pomieszczenia” – mówi Anna Poprawska, projektantka wnętrz z portalu Homebook.pl.
Aranżacja wnętrz
Według badania przeprowadzonego przez portal Homebook.pl Polacy w głównej mierze decydują się na prostotę i elegancję. Łazienki aż u 42% badanych aranżowane są w stylu nowoczesnym, a u 14% - w stylu skandynawskim. Na klasyczny wystrój zdecydowało się 24% ankietowanych. Zdaniem Anny Poprawskiej z Homebook.pl wybór przewodniego stylu rzutuje na wyniki badania w kwestii kolorystyki łazienki. „Biele, brązy i szarości to kolory najczęściej wybierane przez Polaków w łazienkowych aranżacjach. Ponadto aż 49% respondentów postawiło na białe meble, które u 58% ankietowanych są matowe. Są to kolory dopasowane do stylu aranżacji łazienki. Warto dodać, że u 55% respondentów meble łazienkowe robione były na wymiar. Jest to związane z chęcią stworzenia własnej aranżacji”.
Najpopularniejszymi materiałami na wykończenie łazienkowych ścian i podłóg są płytki ceramiczne. Jest to okładzina, o której czystość łatwo zadbać, co jest szczególnie ważne w przypadku łazienek, a dodatkowo odpowiednio zakonserwowane płytki oraz fugi nie ulegną zniszczeniu w kontakcie z dużą wilgotnością panującą w pomieszczeniu.
„Bardzo często praktykowaną formą dekoracji jest podwieszanie łazienkowego sufitu. Według przeprowadzonych badań aż 52% Polaków zdecydowało się na jego całościowe lub częściowe podwieszenie. Pozwala to zamaskować nierówności sufitu, rury kanalizacyjne lub w sytuacji wysokich kamienic złamać wysoką przestrzeń. Jest to też jedyny sposób na efektowne zamontowanie halogenów. A co warto zauważyć, respondenci najczęściej decydują się na oświetlenie sufitowe oraz ścienne” – dodaje Anna Poprawska, projektantka wnętrz z portalu Homebook.pl.
Wyniki przeprowadzonego przez Homebook.pl badania dają aktualny obraz polskich łazienek. Według raportu są one stosunkowo niewielkie, połączone z toaletą, utrzymane w jasnych kolorach odzwierciedlających nowoczesny styl pomieszczenia. Polacy rzadko decydują się na użycie innego materiału do wykończenia ścian i podłóg niż płytki ceramiczne. Wanny i prysznice są wybierane przez zbliżoną ilość Polaków. Co ciekawe - zaledwie 22% ankietowanych przyznało się do współpracy z architektem podczas aranżacji łazienki. Oznacza to, że większość z nas opiera się na własnym guście i natchnieniu zaczerpniętym z otoczenia. Szeroki wachlarz inspiracji oraz porad aranżacyjnych dostępny jest na największym polskim portalu wnętrzarskim Homebook.pl.
www.homebook.pl to nowoczesna platforma internetowa od maja 2013 roku skupiającą entuzjastów i profesjonalistów projektowania wnętrz. To miejsce w sieci, które pomaga w odświeżeniu lub całkowitej metamorfozie domu, mieszkania lub ogrodu. Użytkownicy znajdą tu informacje o markowych produktach, tysiące inspirujących zdjęć oraz porady i kontakt do specjalistów z branży.
Rafał Wójcicki
Hanna Gehrke - Gut