Wiele miast (380)

Dyskrecja, wiedza i rozwaga - to broń pracownika ochrony

Szarpią, śledzą, obrażają i zastraszają… - takie wyobrażenie o pracownikach ochrony można dominuje na forach internetowych. Pewnie są i tacy, którzy wpisują się w ten model, ale na pewno nie należy ich nazywać zawodowcami. Bo ci zachowują się zupełnie inaczej. Jak? Na przykład dyskretnie.

Reklama
Dobry pracownik ochrony wie, że nie może się narzucać, że swoją pracę musi wykonywać tak, by klient nie poczuł się prześladowany” – mówi Tomasz Kozłowski, dyrektor ds. klientów strategicznych w Impel Security Polska Sp. z o.o. 
 
Dobrze wyszkolony profesjonalista ma też świadomość, że jest wizytówką punktu, w którym działa (na przykład sklepu), dlatego powinien być schludny, elegancki, a przede wszystkim uprzejmy. Nawet gdy dochodzi do sytuacji najtrudniejszych - czyli tych, w których trzeba sprawdzić, czy podejrzany klient próbował okraść sklep. To właśnie z tą sytuacją związanych jest najwięcej mitów dotyczących branży ochroniarskiej – dotyczących głównie agresji, buty i nachalności pracowników ochrony.
 
 „Fachowiec wie, że może ująć złodzieja w ramach przysługującego mu prawa do zatrzymania obywatelskiego na podstawie artykułu 243 kodeksu postępowania karnego. Jeśli ma uprawnienia pracownika kwalifikowanego może nawet użyć środków przymusu bezpośredniego” – mówi Tomasz Kozłowski z Impel Security Polska. „Nie zawsze są one jednak konieczne do złapania złodzieja, dlatego wykwalifikowani pracownicy wiedzą, że to ostateczność. Mają być skuteczni. Eliminują niepożądane postawy, dokonują ujęć, bo tego oczekuje nasz klient, ale muszą to robić z rozwagą.  Wśród złodziei są bowiem recydywiści wykorzystujący naiwność niedoświadczonych i niedostatecznie wyszkolonych pracowników ochrony, by potem w sądach walczyć o odszkodowania” – dodaje.
 
Pracownik ochrony może poprosić o pokazanie zawartości torby czy plecaka. W razie odmowy powinien wezwać na miejsce policję, by ta wyjaśniła sprawę. Może też uprzejmie domagać się okazania paragonu i pokazania towaru w koszyku. Często też, na czas wyjaśnienia sprawy, zaprasza klienta do osobnego pomieszczenia na zapleczu. Z tym miejscem również wiąże się wiele mitów. Krążą opowieści o tym, że są to pokoje, w których dzieją się straszne rzeczy. „Prawda jest taka, że miejsca te tworzone są przede wszystkim z myślą o kliencie - po to, by nie narażać go na wstyd w czasie publicznej kontroli” - wyjaśnia Tomasz Kozłowski.
 
Pracownik ochrony ma więc za zadanie chronić mienie klienta, ale nie przekraczając prawa. W innym przypadku naraża go na straty. Musi opierać swoją skuteczność na pewności siebie, uprzejmości i znajomości przepisów. W tej pracy każdy sukces okupiony jest dużą dawką stresu. Na ludziach pracujących w tej branży ciąży duża odpowiedzialność - dlatego dobre firmy dbają o swoich pracowników, płacąc im stosownie do kwalifikacji i ciągle szkoląc. 
 
Wobec takich wymagań i ograniczeń trzeba stawać w obronie godziwych stawek wynagrodzenia dla pracowników ochrony” – podsumowuje Tomasz Kozłowski z firmy Impel, zajmującej się zapewnianiem bezpieczeństwa: fizyczną ochroną mienia, monitoringiem i technicznymi systemami zabezpieczeń, a także cash handling. 
 
Dowiedz się więcej>>>
 
 
Impel to największa w Polsce grupa firm specjalizujących się w outsourcingu usług dla instytucji i przedsiębiorstw. Posiada ponad 25-letnie doświadczenie we współpracy z wymagającymi klientami, których obsługuje w całym kraju poprzez sieć 44 oddziałów. Impel oferuje kompleksowe rozwiązania, a nie tylko pojedyncze usługi, optymalizujące obszary organizacji pracy, doboru technologii oraz zarządzania personelem. Grupa oferuje największą na rynku polskim liczbę usług dla biznesu  w następujących jednostkach biznesowych:
Obsługa nieruchomości: usługi porządkowo-czystościowe, catering, wynajem i serwis odzieży/pościeli, zarządzanie nieruchomościami, serwis techniczny obiektu, remont/inwestycje, dostawa produktów BHP, dostawa produktów utrzymania czystości, pralnictwo, outsourcing personelu medycznego.
Zapewnianie bezpieczeństwa: fizyczna ochrona mienia, monitoring i techniczne systemy zabezpieczeń, Cash handling. 
Obsługa procesów biznesowych: usługi kadrowo-płacowe, usługi księgowe, doradztwo podatkowe, doradztwo procesowe, praca tymczasowa, usługi teleinformatyczne, ubezpieczenia.
 
Grupa Impel obsługuje 6,5 tys. klientów na terenie całego kraju. Zarządza pracą 55 tys. osób. W filozofię działania Grupy Impel wpisane jest wspieranie przedsięwzięć społecznych, kulturalnych i sportowych oraz troska o osoby potrzebujące pomocy. Impel wspiera drużynę żeńskiej siatkówki Impel Wrocław. Grupa wraz z Fundacją „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową” i zespołem lekarskim Akademii Medycznej we Wrocławiu wsparła budowę nowej siedziby Kliniki Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej – „Przylądek Nadziei”. 
 
Hanna Gehrke-Gut 
GutPR
stat4u PortalPOLSKA.pl