Temat renowacji konserwatorskich jest bardzo bliski firmie Baumit. Rozwiązania tego renomowanego producenta chemii budowlanej są często wykorzystywane przy pracach renowacyjnych, a doradcy Baumit chętnie dzielą się zdobytymi przy ich realizacji doświadczeniami. Wyrazem szacunku dla osób podejmujących próbę ratowania zabytkowych obiektów jest także nagroda w konkursie Baumit Fasada Roku w kategorii „Budynek po renowacji”. Już od 8 lat każdego roku firma Baumit wyróżnia architektów, inwestorów i wykonawców, którzy przyczyniają się do ochrony cennych budowli. Ostatnio firma Baumit wsparła także Dolnośląski Laur Konserwatorski, który także nagradza najlepsze realizacje konserwatorskie w obiektach zabytkowych na terenie Dolnego Śląska. Wszystkie te działania mają na celu nie tylko prezentację wartościowych i pięknie odrestaurowanych zamków, pałaców, obiektów sakralnych czy kamienic mieszkalnych, ale także podkreślenie wartości tych budynków i ich miejsca w historii i tradycji polskiego społeczeństwa.
Jednym z bardziej oryginalnych projektów ostatnich lat, realizowanych przy pomocy renowacyjnych materiałów firmy Baumit była Kalwaria Wejherowska. Składa się ona z 26 kaplic zlokalizowanych na wzgórzach morenowych o biblijnych nazwach – Góra Oliwna, Syjon i Golgota. Przez pielgrzymów nazywana jest
Kaszubską Jerozolimą. To trzecie po Zebrzydowskiej i Pakoskiej najstarsze sanktuarium Męki Pańskiej w Polsce i jeden z najcenniejszych zabytków sakralnych Pomorza, duchowa stolica Kaszub. Większość kaplic została znacznie zniszczona podczas II Wojny Światowej, prowizorycznie odbudowane zachowały się w różnym stanie technicznym. Dopiero w latach 2006-2008 zostały poddane kompleksowej renowacji w ramach projektu "Zachowanie i udostępnienie dziedzictwa Pomorza poprzez utworzenie Parku Kulturowego w Wejherowie", współfinansowanego przez Unię Europejską.
Prace renowacyjne prowadzone na terenie Kalwarii Wejherowskiej nie należały do łatwych. „Poszczególne obiekty zlokalizowane są często na zboczach i poddawane były przez lata odziaływaniu wody opadowej oraz gruntowej. Dodatkowo działała na nie siła grawitacji. Gęste zalesienie ogranicza dostęp słońca, które wspomaga naturalne wysychanie, a duża ilość zarodników sprzyja porastaniu na zawilgoconym podłożu. Obiekty te nie są ogrzewane, a namoknięte mury w okresie zimy poddawane są wieloletnim cyklom zamrażania, które sprzyjają destrukcji mechanicznej. Wykonane prace znacznie ograniczyły dostęp wody do murów oraz odbiór wód opadowych.” – wyjaśnia Maciej Iwaniec z firmy Baumit.
Poszczególne kaplice powstawały na przestrzeni lat. Dlatego też stosowano różne materiały i techniki. Każdy obiekt to wyzwanie dla wykonawców i dostawcy materiałów renowacyjnych. „Podczas prowadzenia prac remontowych największym wyzwaniem na wszystkich obiektach było wysokie, trwałe, utrzymujące się zawilgocenie muru. Na tych powierzchniach zastosowano systemowe szeroko porowate tynki renowacyjne WTA, (SV 61, SP 64 G, SP 64 P), które mimo mokrego podłoża, przez lata nie ulegają destrukcji. Tego rodzaju powłoka posłużyła za podłoże do warstwy malarskiej. Tynki te w kamienicach stosuje się przeważnie jedynie w partiach cokołowych i parteru, tam gdzie jest największe zawilgocenie. W przypadku kaplic poddawanych renowacji o wyborze tynku zadecydowała niewielka ich wysokość oraz duże zawilgocenie muru wynikające z nieszczelnych dachów. Efektem prac były także prace dekarskie, które pozwoliły na wykonanie nowych pokryć wykonanych w stylistyce charakterystycznej dla czasu powstania kaplic.” – dodaje Maciej Iwaniec.
Wykonano również brakujące detale architektoniczne występujące na elewacjach kaplic. „Do tych prac wykorzystano materiały sztukatorskie firmy Baumit, których spoiwem jest specjalny szybkowiążący cement, zapewniając trwałość na zmienne warunki atmosferyczne panujące na elewacji. Mimo upływu kilku lat, wiele z kaplic wygląda jak „świeżo” po remoncie, niektóre wymagają jedynie niewielkich kosmetycznych poprawek.” – podsumowuje ekspert z firmy Baumit.
Realizacje, przeprowadzone z podobną pieczołowitością jak ta w Wejherowie, mają szansę na nagrodę główną w konkursie Fasada Roku 2014 w kategorii „Budynek po renowacji”. Zwycięzca otrzyma 10 000 zł. Obiekty zgłoszone do konkursu oceni Jury złożone z wybitnych architektów, przedstawicieli branży budowlanej oraz czasopism budowlanych i architektonicznych i wybierze najlepsze projekty, które wyróżniają się dbałością o detale architektoniczne oraz poszanowaniem historycznej tradycji budynków poddanych renowacji. Warto podkreślić, że laureaci polskiego konkursu wezmą udział w międzynarodowej odsłonie Fasady Roku, czyli Baumit Life Challenge.
Firma Baumit wsparła także Dolnośląski Laur Konserwatorski. Konkurs ten organizowany jest od 2009 roku i adresowany jest do inwestorów, projektantów oraz wykonawców prac, a także członków urzędów ochrony zabytków i innych stowarzyszeń związanych ze światem architektury. Zgłaszane obiekty muszą prezentować wybitne wartości kulturowe, potwierdzone wpisem do rejestru lub ewidencji zabytków, a realizacja prac powinna być zakończona odbiorem budowlanym i konserwatorskim w okresie ostatniego roku. Komisja konkursowa ocenia nie tylko końcowy, wizualny efekt prac konserwatorskich, ale również poziom wykonawstwa i rozwiązań projektowych.
„
W ofercie firmy Baumit dostępne są różnorodne materiały renowacyjne. Rokrocznie staramy się poszerzać tę grupę rozwiązań tak, aby nasze produkty odpowiadały na potrzeby architektów oraz wykonawców prowadzących prace konserwatorskie. Tegoroczna paleta produktów do renowacji fasad została wzbogacona o zaprawy i fugi, a także szpachlę przeznaczoną do wykonywania elementów sztukaterii. Od 8 lat organizujemy również konkurs Fasada Roku, w którym stałe miejsce mają obiekty poddawane renowacji. W ten sposób chcemy nagrodzić starania i pracę osób działających na rzecz ochrony zabytków. Co więcej, wsparliśmy konkurs Dolnośląski Laur Konserwatorski, który również nagradza osoby i instytucje ratujące cenne obiekty Dolnego Śląska. Obecność firmy Baumit w tego typu przedsięwzięciu potwierdza naszą ideę promocji inwestycji wyróżniających się najwyższą jakością przeprowadzonych prac konserwatorskich. To także doskonała okazja do rozpowszechniania wiedzy na temat ochrony dóbr kultury oraz utrwalania ich wartości i znaczenia dla przyszłych pokoleń.” – podsumowuje
Aleksandra Gilewska, Manager ds. Marketingu w firmie Baumit.
Baumit jest wspólną marką dwóch austriackich, rodzinnych koncernów z branży budowlanej – Schmid Industrieholding oraz Wietersdorfer Gruppe. Łączy je ponad 110-letnia tradycja i bogate doświadczenia w dziedzinie produkcji materiałów budowlanych. Już teraz przedstawicielstwa handlowe, filie lub zakłady produkcyjne Baumit znajdują się w 30 krajach Europy oraz w Chinach. Firma obecna jest w Polsce od 20 lat, gdzie posiada trzy zakłady produkcyjne: w Pobiedziskach k. Poznania, Łowiczu oraz Bełchatowie. Szczególnie silną pozycję na polskim rynku materiałów budowlanych, Baumit zdobył w zakresie sprzedaży kompletnych systemów ociepleń budynków, tynków maszynowych, (cementowo-wapiennych i gipsowych). Ponadto oferta produktowa Baumit obejmuje m.in. produkty do: układania płytek ceramicznych (linia Baumacol) materiały do renowacji zabytków (Linia Sanova), a także jastrychy, wyprawy wierzchnie oraz zaprawy murarskie.
Informacja prasowa – marzec 2015
Rafał Wójcicki,
Źródło: GutPR