Kupując samochód mogłoby się wydawać, że producent wykonał w nim wszystko od A do Z. Tak nie jest. Siedzenia, kierownicę, części plastikowe, metalowe czy nawet… logo na masce samochodu, dostarcza ktoś inny. Najczęściej producent auta ogranicza się do serca samochodu czyli silnika oraz karoserii. Systemy bezpieczeństwa jak pasy czy poduszki powietrzne, w większości samochodów na świecie produkuje międzynarodowy koncern Autoliv. W Polsce jego zakłady znajdują się w Oławie i Jelczu Laskowicach
–
Krócej będzie powiedzieć, który producent nie jest wyposażony w nasze poduszki – mówi
Tomasz Markiewicz, manager Działu Technicznego w Oławie.
To co zaprojektują, przetestują i wyprodukują ludzie w Autolivie, montowane jest m.in. w takich samochodach jak: Audi, Seat, Volkswagen, Skoda, BMW, Daimler-Mercedes, Porsche, Mini, Renault, Citroen, Peugeot, Dacia, Nissan, Mitsubishi, Volvo, Scania, GM, Opel, Ford, Jaguar, Land Rover.
– W naszych biurach pracujemy nad definicją konceptów, planem rozwoju produktu i jego wdrożeń do produkcji seryjnej. Prototypownia przygotowuje koncepty poduszek i sprawdza ich wykonalność, a nasze laboratoria wykonują testy modułów z poduszkami – wylicza Tomasz Markiewicz.
Wrażenie robią testy, które przeprowadza się w Oławie. Przede wszystkim liczy się czas pełnego wypełnienia gazem (to około 20 milisekund, czyli szybciej niż mrugnięcie okiem). Istotne są również materiały, z których moduł jest wykonany. Muszą być wystarczająco elastyczne i jednocześnie bardzo wytrzymałe.
– Jakość naszych wyrobów nie zależy od marki samochodu. Dla nas nie ma znaczenia czy to jest klasa ekonomiczna, czy premium – zaznacza Tomasz Markiewicz i podkreśla, że nie jest to tylko marketingowy slogan. – To produkt zapewniający bezpieczeństwo. Dla każdego auta musi działać tak samo dobrze.
Autoliv powstał w Szwecji w 1953 r. Obecnie korporacja zatrudnia ponad 50 tys. osób w około 80 zakładach na całym świecie, w tym w Oławie i Jelczu Laskowicach. Lokalizację wybrano nie przypadkowo. Atutem były m.in. bliskość Wrocławia, jako miasta z uczelniami wyższymi, obecność wielu centrów rozwoju w regionie, dogodny transport dzięki autostradzie, oraz obecność innych producentów z branży automotive.
– Obecnie inżynierowie w Autoliv Polska to w 90 proc. absolwenci Politechniki Wrocławskiej. Projektują i testują moduły bezpieczeństwa, które montowane są w samochodach na całym świecie. W tym roku Dział Techniczny zwiększy zatrudnienie o około 50 osób. Będą to zarówno Liderzy Grup Projektowych, Inżynierowie Projektów, Konstruktorzy, jak i Inżynierowie oraz Technicy Laboratorium Testowego Modułów.
W Oławie znajduje się zakład produkujący część tekstylną poduszki powietrznej Autoliv. W Jelczu natomiast produkuje się pasy, oraz moduły, czyli kompletną poduszkę powietrzną, montowaną w samochodzie. Od 2006 r. w Oławie znajduje się także Tekstylne Centrum Techniczne, odpowiedzialne za rozwój części tekstylnej do systemów poduszek powietrznych. W poprzednim roku fabryka w Oławie wyprodukowała ponad 13 mln poduszek.
Polskim inżynierom w Autoliv pracy nie zabraknie. Poduszki powietrzne ulegają zmianom, tak jak i samochody. Każdy nowy model samochodu pojawiający się na rynku wymaga indywidualnie zaprojektowanej poduszki. Dodatkowo pojawiają się nowe koncepty poduszek. Na początku auta wyposażone były tylko w poduszkę w kierownicy. Później pojawiła się w kokpicie dla pasażera, Dzisiaj są montowane w podsufitce, w siedzeniach, w kokpicie na wysokości kolan a nawet pod fotelami. Nowością są poduszki chroniące pieszych, przed uderzeniem w maskę czy szybę, które podczas wypadku „wyskakują” spod maski na przednią szybę auta.
Autoliv to międzynarodowa korporacja produkująca systemy bezpieczeństwa do samochodów. Dzielą się one na:
- pasywne (chronią nas gdy już doszło do wypadku) np. pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz układy elektroniczne obsługujące te systemy,
- aktywne, które chronią nas przed wypadkiem, są to m.in. systemy ostrzegania o niebezpieczeństwie na drodze, systemy wizyjne, np. o znajdujących się na poboczu ludziach albo zwierzętach przebiegającymi przez drogę.
Pierwszy polski oddział Autoliv powstał w Oławie w 1998 roku. Obecnie na terenie Dolnego Śląska koncern zatrudnia około 2,5 tysiąca pracowników w 4 jednostkach:
Autoliv Poland Textiles – zakład produkcji części tekstylnych poduszek powietrznych w Oławie,
Textil Technical Centre – Centrum Techniczne projektowania części tekstylnych poduszek oraz modułów,
Autoliv Poland Restraint Systems – zakład produkcji pasów bezpieczeństwa w Jelczu-Laskowicach,
Autoliv Poland Airbags – powstały w 2010 roku zakład produkcji modułów poduszek powietrznych w Jelczu-Laskowicach.